JAK ZBUDOWANE JEST AUTO RAJDOWE

July 30, 2019
Rajdowa ┼áKODA FABIA R5 wygl─ůda podobnie, cho─ç bardziej drapie┼╝nie w por├│wnaniu do cywilnej wersji. Ile j─ů tak naprawd─Ö ┼é─ůczy z samochodem, kt├│ry mo┼╝emy zam├│wi─ç u dowolnego dealera czeskiej marki?

Wszystko jest okre┼Ťlone przepisami. Regu┼éy budowy auta klasy R5, najpopularniejszej obecnie kategorii rajdowej na ┼Ťwiecie, wyznacza Mi─Ödzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA). W przepisach wskazane s─ů pojemno┼Ť─ç silnika (czterocylindrowe 1,6 z turbodo┼éadowaniem, zw─Ö┼╝ka turbiny 32 mm), rodzaj nap─Ödu (na cztery ko┼éa) i skrzyni bieg├│w (pi─Öciobiegowa, sekwencyjna), minimalna masa samego auta (1230 kg) oraz z za┼éog─ů (1390 kg). Okre┼Ťlona jest r├│wnie┼╝ liczba sztuk wyprodukowanej wersji cywilnej (2500). Ale co j─ů z tym cywilnym autem tak naprawd─Ö ┼é─ůczy? Niewiele.

Budowa od nowa

Bez ┼╝adnych modyfikacji pozostaj─ů de facto tylko przednie i tylne klosze lamp oraz klamki ÔÇô ze standardowej ┼áKODY FABIA zostaje sama ÔÇ×skorupaÔÇŁ. Z auta znika ca┼ée wyposa┼╝enie i rozpoczyna si─Ö monta┼╝ wytrzyma┼éej klatki bezpiecze┼ästwa i wzmocnie┼ä. W ┼Ťrodku nie ma ┼╝adnych udogodnie┼ä. Deska rozdzielcza ma kszta┼ét przypominaj─ůcy ten z cywilnej wersji, ale wszystkie funkcje i przyciski przeniesiono mi─Ödzy fotele. Kierowca obs┼éuguje trzy peda┼éy (sprz─Ög┼éo tylko do ruszania), d┼║wignie zmiany bieg├│w i hamulca r─Öcznego oraz ma┼éy ekran. Pod nogami pilota umieszcza si─Ö dodatkowy w┼é─ůcznik spryskiwaczy i przednich wycieraczek. Do tego dwa sportowe fotele z pi─Öciopunktowymi pasami bezpiecze┼ästwa montowane do go┼éej blachy.

Do rajd├│wki trafiaj─ů te┼╝ klapy oraz drzwi, ale zostaj─ů poddane modyfikacjom ÔÇô miejsce szklanych szyb zajmuj─ů te z ultralekkich materia┼é├│w, wyg┼éuszenie znika, a miejsce zamk├│w zajmuj─ů zatrzaski zgodne z rajdowymi przepisami. Przednia klapa ma te┼╝ dodatkowe otwory wentylacyjne. Do tego montuje si─Ö nowe zderzaki, poszerzenia, ospojlerowanie. Rajdowe auto jest ponad 30 cm szersze od cywilnego.

Pomysł zbliżony, materiały wyczynowe

Gdy klatka jest na miejscu, montuje si─Ö kable, silnik, zawieszenie, skrzyni─Ö bieg├│w, ca┼éy zestaw nap─Ödowy. Przy konstrukcji motoru nale┼╝y p├│j┼Ť─ç na kompromisy ÔÇô trzeba spe┼éni─ç wymogi zapisane w przepisach FIA, a jednocze┼Ťnie zagwarantowa─ç jak najwi─Öksz─ů moc i odpowiedni─ů wytrzyma┼éo┼Ť─ç w zmiennych warunkach. W ko┼äcu rajd├│wki ┼Ťcigaj─ů si─Ö zar├│wno w upa┼éach dochodz─ůcych do 50 stopni Celsjusza, jak w i imprezach, na kt├│rych temperatura spada czasem nawet do 20 stopni poni┼╝ej zera.

Nap─Öd na cztery ko┼éa z samoblokuj─ůcymi si─Ö mechanizmami r├│┼╝nicowymi przy przedniej i tylnej osi przenosi moc z silnika. Sprz─Ög┼éo od┼é─ůcza nap─Öd tylnych k├│┼é, gdy kierowca poci─ůgnie za d┼║wignie hamulca r─Öcznego. Konstrukcja zawieszenia przypomina t─Ö z cywilnej wersji, ale wszystkie elementy s─ů przystosowane do motorsportu. Dodatkowo zespo┼éy przez ca┼éy sezon korzystaj─ů z dw├│ch rodzaj├│w zawieszenia ÔÇô na nawierzchnie szutrowe oraz na asfalt ÔÇô w zale┼╝no┼Ťci od rodzaju rajdu. Dwa rodzaje zawieszenia oznaczaj─ů te┼╝ dwa zestawy hamulc├│w i k├│┼é. W wersji asfaltowej mamy 18-calowe obr─Öcze oraz przednie hamulce o ┼Ťrednicy 380 mm, a w szutrowej ÔÇô 15-calowe ko┼éa i 355 mm ┼Ťrednicy tarcz.

Do tego całe auto jest tak zaprojektowane, by mechanicy mieli łatwy dostęp do wszystkich newralgicznych punktów i byli w stanie wymienić nawet skrzynię biegów podczas 45-minutowego serwisu.

Prezentowany materia┼é dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wy┼é─ůcznie wizerunkowy. Samoch├│d ten nie jest dost─Öpny w sprzeda┼╝y na rynku polskim

Ostatnie newsy