JAK SKUTECZNIE PRZE┼üO┼╗Y─ć MOC NA KO┼üA?

October 14, 2019
280-konny silnik, pi─Öciobiegowa sekwencyjna skrzynia bieg├│w, wa┼é nap─Ödowy, dwa dyferencja┼éy i p├│┼éosie ÔÇô w ten spos├│b w ┼áKODZIE FABIA R5 moc przekazywana jest na ko┼éa. W tej uk┼éadance kluczow─ů rol─Ö odgrywaj─ů tzw. dyfry. To rozwi─ůzanie pr├│bowali stosowa─ç ju┼╝ staro┼╝ytni Rzymianie, na wi─Öksz─ů skal─Ö rozwin─Öli je Chi┼äczycy w okolicy 1100 roku, a w 1827 roku, czyli gdy marzenie o pojazdach nap─Ödzanych silnikami stawa┼éo si─Ö faktem, On├ęsiphore Pecqueur zastosowa┼é je w maszynie parowej. Pr├│bowano nap─Ödzania tylko jednego ko┼éa, np. poprzez zastosowanie ┼éa┼äcucha, ale okaza┼éo si─Ö to ma┼éo efektywne i niebezpieczne. Mechanizm r├│┼╝nicowy sta┼é si─Ö w motoryzacji czym┼Ť absolutnie podstawowym.

280-konny silnik, pi─Öciobiegowa sekwencyjna skrzynia bieg├│w, wa┼é nap─Ödowy, dwa dyferencja┼éy i p├│┼éosie ÔÇô w ten spos├│b w ┼áKODZIE FABIA R5 moc przekazywana jest na ko┼éa. W tej uk┼éadance kluczow─ů rol─Ö odgrywaj─ů tzw. dyfry.

To rozwi─ůzanie pr├│bowali stosowa─ç ju┼╝ staro┼╝ytni Rzymianie, na wi─Öksz─ů skal─Ö rozwin─Öli je Chi┼äczycy w okolicy 1100 roku, a w 1827 roku, czyli gdy marzenie o pojazdach nap─Ödzanych silnikami stawa┼éo si─Ö faktem, On├ęsiphore Pecqueur zastosowa┼é je w maszynie parowej. Pr├│bowano nap─Ödzania tylko jednego ko┼éa, np. poprzez zastosowanie ┼éa┼äcucha, ale okaza┼éo si─Ö to ma┼éo efektywne i niebezpieczne. Mechanizm r├│┼╝nicowy sta┼é si─Ö w motoryzacji czym┼Ť absolutnie podstawowym.

Dyferencja┼é, dyfer, mechanizm r├│┼╝nicowy ÔÇô to te same nazwy jednego z najwa┼╝niejszych element├│w uk┼éadu nap─Ödowego. Ale co to w┼éa┼Ťciwie jest? Najpro┼Ťciej m├│wi─ůc, jest to przek┼éadnia mechaniczna z─Öbata stosowana w uk┼éadzie nap─Ödowym pojazd├│w mechanicznych. Dyferencja┼é s┼éu┼╝y do tego, by najpierw rozdzieli─ç moc mi─Ödzy oba ko┼éa jednej osi, a nast─Öpnie umo┼╝liwi─ç ko┼éom pokonanie r├│┼╝nego dystansu i kr─Öcenie si─Ö z r├│┼╝nymi pr─Ödko┼Ťciami. Bez dyfra samoch├│d nap─Ödzany na ty┼é porusza┼éby si─Ö w linii prostej, wypychaj─ůc przednie ko┼éa.

Mechanizm r├│┼╝nicowy kompensuje, jak sama nazwa wskazuje, r├│┼╝nic─Ö pr─Ödko┼Ťci obrotowej k├│┼é osi nap─Ödowej podczas pokonywania przez nie drogi o r├│┼╝nej d┼éugo┼Ťci. Jest to mo┼╝liwe dzi─Öki konstrukcji mechanizmu, kt├│ry sk┼éada si─Ö z kilku rodzaj├│w k├│┼é z─Öbatych. Ich zadanie jest proste ÔÇô jak najefektywniej przekaza─ç moc na ko┼éa i zapewni─ç autu maksymaln─ů trakcj─Ö. By unikn─ů─ç sytuacji, gdy moc trafia na ko┼éo, kt├│re straci┼éo przyczepno┼Ť─ç, stosuje si─Ö tzw. dyferencja┼éy o ograniczonym po┼Ťlizgu, kt├│re przekazuj─ů moc przede wszystkim na to ko┼éo, kt├│re ma wi─Öksze opory toczenia.

┼áKODA FABIA R5, kt├│ra ma nap─Öd na cztery ko┼éa, wykorzystuje dwa w pe┼éni mechaniczne dyferencja┼éy o ograniczonym po┼Ťlizgu, jeden na przedniej osi i drugi z ty┼éu. Umo┼╝liwia to obracanie si─Ö k├│┼é po ka┼╝dej stronie z r├│┼╝nymi pr─Ödko┼Ťciami, a przy tym zapobiega obracaniu si─Ö ko┼éa o ni┼╝szej przyczepno┼Ťci na nier├│wnych powierzchniach, co jest oczywi┼Ťcie bardzo wa┼╝ne w rajdach, zw┼éaszcza na szutrze. Tam stosuje si─Ö tzw. kr├│tkie dyferencja┼éy, by auto jak najefektywniej skr─Öca┼éo. W rajdach asfaltowych cz─Östo po┼Ťwi─Öca si─Ö cz─Ö┼Ť─ç tej sprawno┼Ťci w zakr─Ötach na rzecz wy┼╝szych pr─Ödko┼Ťci maksymalnych, dlatego stosuje si─Ö tzw. d┼éugie dyfry.

Brzmi skomplikowanie, ale cel jest prosty. Chodzi o to, by idealnie dobra─ç spos├│b przekazywania mocy do rajdu i da─ç za┼éodze jak najwi─Öksze szanse na zwyci─Östwo. Blisko 60 triumf├│w w rajdach zaliczanych do mistrzostw Europy i ┼Ťwiata na r├│┼╝nych nawierzchniach ┼Ťwiadczy o tym, ┼╝e in┼╝ynierowie ┼áKODY FABIA R5 technologiczne lekcje odrobili. W autach drogowych ┼áKODY stosuje si─Ö r├│┼╝ne rozwi─ůzania, kt├│re nawi─ůzuj─ů do rajdowej technologii. System XDS+ imituje dzia┼éanie mechanizmu r├│┼╝nicowego poprzez wykorzystanie uk┼éadu hamulcowego. Z kolei w modelach z nap─Ödem na cztery ko┼éa, jak OCTAVIA 4├Ś4, SUPERB 4├Ś4 czy KAROQ i KODIAQ, montuje si─Ö Haldex si├│dmej generacji. Pozwala to nie tylko na zachowanie maksymalnej trakcji, ale ma r├│wnie┼╝ pozytywny wp┼éyw na zu┼╝ycie paliwa.

Prezentowany materia┼é dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wy┼é─ůcznie wizerunkowy. Samoch├│d ten nie jest dost─Öpny w sprzeda┼╝y na rynku polskim

Ostatnie newsy