JAK LATA─ć WY┼ÜCIGOWYM AUTEM?

December 20, 2019
Masywne skoki, cz─Östo kilkadziesi─ůt metr├│w d┼éugo┼Ťci, s─ů jedn─ů z g┼é├│wnych atrakcji Rajdowych Mistrzostw ┼Üwiata. Tegoroczny mistrz WRC 2 Pro, Kalle Rovanper├Ą ze ┼áKODA Motorsport, wyja┼Ťnia technik─Ö idealnego skoku.

Samochody rajdowe sp─Ödzaj─ů sporo czasu w powietrzu, a dla kierowc├│w jest to naturalna cz─Ö┼Ť─ç konkurencji. Na przyk┼éad Eyvind Brynildsen lata┼é swoj─ů ┼áKOD─ä FABIA R5 ca┼ée 39 metr├│w na legendarnym grzebieniu Colina w Szwecji. Mimo to skoki nie id─ů idealnie za ka┼╝dym razem. Idealnie by┼éoby, gdyby samoch├│d wyl─ůdowa┼é na wszystkich czterech ko┼éach jednocze┼Ťnie - lub przynajmniej na obu ko┼éach na jednej osi. Aby to osi─ůgn─ů─ç, kierowca musi dostosowa─ç sw├│j styl jazdy do profilu ka┼╝dego skoku.

ÔÇ×Bior─ůc pod uwag─Ö obci─ů┼╝enie samochodu, najgorszym przypadkiem jest l─ůdowanie na jednym kole. Ta sytuacja jest szczeg├│lnie krytyczna w przypadku p├│┼éosi, mechanizm├│w r├│┼╝nicowych i innych element├│w uk┼éadu nap─Ödowego ÔÇŁ- m├│wi Eric Mommey, g┼é├│wny in┼╝ynier ┼áKODA Motorsport. To sprawia, ┼╝e w┼éa┼Ťciwa technika jazdy jest bardzo wa┼╝na. Na przyk┼éad, je┼Ťli kierowca traci pewno┼Ť─ç siebie przed skokiem i zbyt mocno hamuje, mo┼╝e wyl─ůdowa─ç mocno na przedniej osi. Niekt├│re rajdy s─ů szczeg├│lnie znane ze swoich licznych d┼éugich skok├│w - jak Finlandia czy Szwecja. W takich przypadkach samoch├│d jest skonfigurowany specjalnie do skakania. In┼╝ynierowie staraj─ů si─Ö jak najdok┼éadniej oceni─ç profil toru podczas jazdy zwiadowczej i odpowiednio dostosowa─ç ustawienia zawieszenia.

ÔÇ×Je┼Ťli na torze jest kilka skok├│w, amortyzatory s─ů sztywniejsze, szczeg├│lnie w przypadku szybkiej kompresji, co jest najwa┼╝niejsze przy l─ůdowaniu po skokach. Dzi─Öki temu wstrz─ůsy poch┼éaniaj─ů wi─Öcej energii podczas uderzenia. Poza tym prze┼Ťwit mo┼╝na zmieni─ç. Wi─Ökszy prze┼Ťwit pomaga zwi─Ökszy─ç skok kompresji amortyzatora podczas kr├│tszych skok├│w, gdzie nie ma wystarczaj─ůco du┼╝o czasu, aby zej┼Ť─ç a┼╝ do ko┼äca ÔÇŁ, wyja┼Ťnia Eric Mommey.

In┼╝ynierowie rozpoznaj─ů dwa g┼é├│wne typy skok├│w - kr├│tkie, w kt├│rych samoch├│d unosi si─Ö w powietrzu przez mniej ni┼╝ sekund─Ö, oraz d┼éugie. Te kr├│tkie s─ů, paradoksalnie, trudniejsze. Je┼Ťli samoch├│d leci w powietrzu przez ponad sekund─Ö, ko┼éa maj─ů czas na zjechanie w d├│┼é, wi─Öc pe┼ény skok amortyzatora jest mo┼╝liwy przy uderzeniu. Podczas kr├│tkiego skoku ko┼éa nie schodz─ů ca┼ékowicie w d├│┼é, pe┼ény skok amortyzatora nie jest dost─Öpny i ci─Ö┼╝ko jest poch┼éon─ů─ç ca┼é─ů energi─Ö przez sam skok zawieszenia. Dlatego w amortyzatorze jest zainstalowany hydrauliczny ogranicznik uderzenia - poch┼éania on cz─Ö┼Ť─ç energii.

Jak prawid┼éowo skoczy─ç samochodem rajdowym? Zahamuj przed skokiem i wyprostuj samoch├│d, a nast─Öpnie szybko wci┼Ťnij benzyn─Ö, aby zapobiec przesuni─Öciu zbyt du┼╝ego ci─Ö┼╝aru na o┼Ť przedni─ů i rozja┼Ťnieniu ty┼éu - a nast─Öpnie po prostu ciesz si─Ö lotem z peda┼éem do metalu!


Ostatnie newsy