JAK LATAĆ WYŚCIGOWYM AUTEM?

JAK LATAĆ WYŚCIGOWYM AUTEM?

JAK LATAĆ WYŚCIGOWYM AUTEM?

20. 12. 2019

Masywne skoki, często kilkadziesiąt metrów długości, są jedną z głównych atrakcji Rajdowych Mistrzostw Świata. Tegoroczny mistrz WRC 2 Pro, Kalle Rovanperä ze ŠKODA Motorsport, wyjaśnia technikę idealnego skoku.

Samochody rajdowe spędzają sporo czasu w powietrzu, a dla kierowców jest to naturalna część konkurencji. Na przykład Eyvind Brynildsen latał swoją ŠKODĄ FABIA R5 całe 39 metrów na legendarnym grzebieniu Colina w Szwecji. Mimo to skoki nie idą idealnie za każdym razem. Idealnie byłoby, gdyby samochód wylądował na wszystkich czterech kołach jednocześnie - lub przynajmniej na obu kołach na jednej osi. Aby to osiągnąć, kierowca musi dostosować swój styl jazdy do profilu każdego skoku.

„Biorąc pod uwagę obciążenie samochodu, najgorszym przypadkiem jest lądowanie na jednym kole. Ta sytuacja jest szczególnie krytyczna w przypadku półosi, mechanizmów różnicowych i innych elementów układu napędowego ”- mówi Eric Mommey, główny inżynier ŠKODA Motorsport. To sprawia, że właściwa technika jazdy jest bardzo ważna. Na przykład, jeśli kierowca traci pewność siebie przed skokiem i zbyt mocno hamuje, może wylądować mocno na przedniej osi. Niektóre rajdy są szczególnie znane ze swoich licznych długich skoków - jak Finlandia czy Szwecja. W takich przypadkach samochód jest skonfigurowany specjalnie do skakania. Inżynierowie starają się jak najdokładniej ocenić profil toru podczas jazdy zwiadowczej i odpowiednio dostosować ustawienia zawieszenia.

„Jeśli na torze jest kilka skoków, amortyzatory są sztywniejsze, szczególnie w przypadku szybkiej kompresji, co jest najważniejsze przy lądowaniu po skokach. Dzięki temu wstrząsy pochłaniają więcej energii podczas uderzenia. Poza tym prześwit można zmienić. Większy prześwit pomaga zwiększyć skok kompresji amortyzatora podczas krótszych skoków, gdzie nie ma wystarczająco dużo czasu, aby zejść aż do końca ”, wyjaśnia Eric Mommey.

Inżynierowie rozpoznają dwa główne typy skoków - krótkie, w których samochód unosi się w powietrzu przez mniej niż sekundę, oraz długie. Te krótkie są, paradoksalnie, trudniejsze. Jeśli samochód leci w powietrzu przez ponad sekundę, koła mają czas na zjechanie w dół, więc pełny skok amortyzatora jest możliwy przy uderzeniu. Podczas krótkiego skoku koła nie schodzą całkowicie w dół, pełny skok amortyzatora nie jest dostępny i ciężko jest pochłonąć całą energię przez sam skok zawieszenia. Dlatego w amortyzatorze jest zainstalowany hydrauliczny ogranicznik uderzenia - pochłania on część energii.

Jak prawidłowo skoczyć samochodem rajdowym? Zahamuj przed skokiem i wyprostuj samochód, a następnie szybko wciśnij benzynę, aby zapobiec przesunięciu zbyt dużego ciężaru na oś przednią i rozjaśnieniu tyłu - a następnie po prostu ciesz się lotem z pedałem do metalu!


Ostatnie newsy

Wszystkie newsy