JAK DZIA┼üA NAP─śD RAJDOWEJ ┼áKODY FABIA R5?

December 31, 2018
Istnieje wiele cech, jakimi FABIA R5 r├│┼╝ni si─Ö od zwyk┼éej ┼áKODY FABIA, ale to nap─Öd tego auta na wszystkie ko┼éa jest jedn─ů z najwa┼╝niejszych. Jak to dzia┼éa i dlaczego wykorzystano takie rozwi─ůzanie? Sp├│jrzmy na podstawy!

Istnieje wiele cech, jakimi FABIA R5 r├│┼╝ni si─Ö od zwyk┼éej ┼áKODY FABIA, ale to nap─Öd tego auta na wszystkie ko┼éa jest jedn─ů z najwa┼╝niejszych. Jak to dzia┼éa i dlaczego wykorzystano takie rozwi─ůzanie? Sp├│jrzmy na podstawy!

Jak zapewne wiesz, samochody rajdowe R5, w przeciwie┼ästwie do swoich ÔÇ×cywilnychÔÇŁ odpowiednik├│w, u┼╝ywaj─ů nap─Öd├│w na wszystkie ko┼éa i sekwencyjnych skrzy┼ä bieg├│w. A jakie dok┼éadnie elementy wykorzystuje ┼áKODA FABIA R5 i dlaczego?

Odpowied┼║ na to pytanie jest do┼Ť─ç prosta. We wsp├│┼éczesnych rajdach wi─Ökszo┼Ť─ç podstawowych decyzji dotycz─ůcych uk┼éad├│w w samochodzie nie zale┼╝y od zespo┼é├│w in┼╝ynieryjnych danej marki, ale FIA i jej zasad.

Dlatego FABIA R5, podobnie jak wszystkie inne samochody z kategorii R5, wykorzystuje uk┼éad nap─Ödowy na wszystkie ko┼éa z dwoma mechanizmami r├│┼╝nicowymi i pi─Öciobiegow─ů sekwencyjn─ů skrzyni─ů bieg├│w. Niedozwolony jest centralny dyferencja┼é i nie ma miejsca na zaawansowane systemy elektroniczne poprawiaj─ůce trakcj─Ö ÔÇô wszystko musi by─ç czysto mechaniczne.

FABIA R5 wykorzystuje dwa w pe┼éni mechaniczne dyferencja┼éy o ograniczonym po┼Ťlizgu, jeden na przedniej osi i drugi z ty┼éu. Umo┼╝liwia to obracanie si─Ö k├│┼é po ka┼╝dej stronie z r├│┼╝nymi pr─Ödko┼Ťciami, ale zapobiega obracaniu si─Ö ko┼éa o ni┼╝szej przyczepno┼Ťci na nier├│wnych powierzchniach, co jest oczywi┼Ťcie bardzo wa┼╝ne w rajdach, zw┼éaszcza na szutrze. Je┼Ťli chcesz dowiedzie─ç si─Ö wi─Öcej o dzia┼éaniu mechanizmu r├│┼╝nicowego, mo┼╝esz przeczyta─ç o tym w dalszej cz─Ö┼Ťci tego artyku┼éu.

To, na co nie pozwalaj─ů zasady, to zastosowanie centralnego mechanizmu r├│┼╝nicowego, kt├│ry umo┼╝liwi┼éby obracanie przednich i tylnych k├│┼é przy r├│┼╝nych pr─Ödko┼Ťciach. Zamiast tego u┼╝ywany jest wa┼é nap─Ödowy z przegubem krzy┼╝akowym (wa┼é przegubowy). W normalnych warunkach jest to zupe┼énie w porz─ůdku, ale oczywi┼Ťcie samo to rozwi─ůzanie nie zadzia┼éa, gdy hamulec r─Öczny zostanie u┼╝yty do zablokowania tylnych k├│┼é na ostrych zakr─Ötach. Specjalne sprz─Ög┼éo, kt├│re od┼é─ůcza tyln─ů o┼Ť, gdy zaci─ůgni─Öty jest hamulec r─Öczny, s┼éu┼╝y rozwi─ůzaniu tej kwestii.

A co ze skrzyni─ů bieg├│w? Podczas gdy Twoja ┼áKODA prawdopodobnie u┼╝ywa zar├│wno standardowej, r─Öcznej skrzyni bieg├│w, jak i jej automatycznej wersji z podw├│jnym sprz─Ög┼éem DSG, FABIA R5 wykorzystuje sekwencyjn─ů skrzyni─Ö bieg├│w zaprojektowan─ů specjalnie do rajd├│w.

Skupia si─Ö ona ca┼ékowicie na pr─Ödko┼Ťci i, oczywi┼Ťcie, wytrzyma┼éo┼Ťci na trudnych odcinkach specjalnych. Mo┼╝e mie─ç tylko pi─Ö─ç bieg├│w, w przeciwie┼ästwie do sze┼Ťciobiegowej manualnej skrzyni lub nawet siedmiobiegowej DSG w typowym aucie ┼áKODA. Mimo to uk┼éad ten pozwala kierowcy zmienia─ç biegi w ci─ůgu zaledwie kilku milisekund, lekkim ruchem d┼║wigni. Kolejna ciekawostka ÔÇô samoch├│d ma sprz─Ög┼éo, ale s┼éu┼╝y ono tylko do powolnej jazdy, parkowania i innych manewr├│w. Przy du┼╝ej pr─Ödko┼Ťci zmiana bieg├│w nast─Öpuje bez wysprz─Öglania.

Prze┼éo┼╝enia pozwalaj─ů na osi─ůgni─Öcie pr─Ödko┼Ťci maksymalnej do 200 km/h. By─ç mo┼╝e wydaje si─Ö, ┼╝e to niedu┼╝y wynik ÔÇô nowa ┼áKODA FABIA 1.0 TSI ma pr─Ödko┼Ť─ç maksymaln─ů 199 km/h ÔÇô ale w rajdach nie chodzi o rozwijanie maksymalnej pr─Ödko┼Ťci. Na ciasnych, kr─Ötych trasach przyspieszenie jest o wiele wa┼╝niejsze, dlatego wybrano stosunkowo kr├│tkie prze┼éo┼╝enia.

Tak wi─Öc je┼Ťli prawie wszystko jest podyktowane regu┼éami, jaki wp┼éyw maj─ů in┼╝ynierowie? C├│┼╝, w przypadku ┼áKODAY FABIA R5 ich wk┼éad jest widoczny na przyk┼éad w niezawodno┼Ťci. Czy pami─Ötasz te czasy, kiedy O.C. Veiby musia┼é jecha─ç bez jednej p├│┼éosi po niefortunnym wypadku? Tak trwa┼éy jest nasz samoch├│d!

Zach─Öcamy do wyczekiwania naszego najnowszego cyklu o historii i technologii nap─Öd├│w na wszystkie ko┼éa, a tak┼╝e do czytania wszystkich innych artyku┼é├│w technicznych, kt├│re dla Was przygotowali┼Ťmy!

Prezentowany materia┼é dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wy┼é─ůcznie wizerunkowy. Samoch├│d ten nie jest dost─Öpny w sprzeda┼╝y na rynku polskim.

Ostatnie newsy