GARDEMEISTER: OCTAVIA WRC BY艁A MOIM ULUBIONYM SAMOCHODEM

October 16, 2019
Kiedy by艂 cz臋艣ci膮 zespo艂u 艩KODA Motorsport, fi艅ski kierowca Toni Gardemeister walczy艂 z najwi臋kszymi legendami rajdowymi w mistrzostwach 艣wiata. P贸藕niej za艂o偶y艂 TGS, czyli Toni Gardemeister Services, zesp贸艂 rajdowy, kt贸ry w艣r贸d swoich klient贸w ma wielu znanych kierowc贸w, w tym Jari-Matti Latvala i wschodz膮c膮 gwiazd臋 rajd贸w, Kalle Rovanper盲. Zosta艂 r贸wnie偶 pierwszym prywatnym w艂a艣cicielem nowego i ulepszonego modelu 艩KODA FABIA R5 evo, kt贸ry zaprezentowa艂a w tym roku 艩KODA Motorsport.

Kiedy by艂 cz臋艣ci膮 zespo艂u 艩KODA Motorsport, fi艅ski kierowca Toni Gardemeister walczy艂 z najwi臋kszymi legendami rajdowymi w mistrzostwach 艣wiata. P贸藕niej za艂o偶y艂 TGS, czyli Toni Gardemeister Services, zesp贸艂 rajdowy, kt贸ry w艣r贸d swoich klient贸w ma wielu znanych kierowc贸w, w tym Jari-Matti Latvala i wschodz膮c膮 gwiazd臋 rajd贸w, Kalle Rovanper盲. Zosta艂 r贸wnie偶 pierwszym prywatnym w艂a艣cicielem nowego i ulepszonego modelu 艩KODA FABIA R5 evo, kt贸ry zaprezentowa艂a w tym roku 艩KODA Motorsport.

W WRC osi膮gn膮艂e艣 艣wietne wyniki dla 艩KODY w rajdach w Argentynie i Nowej Zelandii. Jak trudno by艂o zaznaczy膰 swoj膮 obecno艣膰 w zaci臋tej rywalizacji tamtych czas贸w?

Bardzo dobrze pami臋tam czasy za kierownic膮 艩KODY OCTAVIA WRC. P贸藕niejsza 艩KODA FABIA WRC by艂a jeszcze zupe艂nie nowym samochodem 鈥 kiedy j膮 prowadzi艂em, by艂a jeszcze w fazie rozwoju i sprawia艂a w zwi膮zku z tym pewne problemy. 艩KODA OCTAVIA WRC by艂a ju偶 samochodem dojrza艂ym i bardzo mi si臋 podoba艂a, cho膰 nie by艂o to najszybsze auto. By艂a za to niezawodna i 艣wietnie si臋 ni膮 je藕dzi艂o. Mo偶e by艂a troch臋 鈥瀕eniwa鈥, ale ja te偶 taki by艂em. Pewnie dlatego tak dobrze si臋 dogadywali艣my. 艢wietnie j膮 czu艂em, co by艂o szczeg贸lnie wspania艂e w szybkich rajdach. Pami臋tam, 偶e podczas Rajdu Szwecji w 2003 roku mia艂em prawdziwy ubaw. Sko艅czyli艣my dopiero na 贸smym miejscu, ale rywalizowali艣my z Carlosem Sainzem, Colinem McRae i innymi kierowcami ich pokroju. Pokona艂em niekt贸rych z nich i nie byli艣my a偶 tak daleko w tyle za najszybszymi. Rajd Szwecji jest bardzo szybki, a 艩KODA OCTAVIA WRC by艂a w nim naprawd臋 艣wietna. Dzi艣 mo偶e wygl膮da膰 troch臋 staro艣wiecko, ale z asfaltowymi ustawieniami nadal mi si臋 podoba.

Jak bardzo zmieni艂y si臋 samochody rajdowe z punktu widzenia kierowcy?

Bardzo si臋 zmieni艂y, zw艂aszcza w latach 90. i w nowym tysi膮cleciu. Mo偶na powiedzie膰, 偶e wcze艣niej, je艣li naprawd臋 zaszala艂e艣 za kierownic膮, to mog艂e艣 pojecha膰 szybciej. W tamtych czasach nie by艂o takiej przyczepno艣ci opon, a zaawansowana aerodynamika tak naprawd臋 nie istnia艂a. Oczywi艣cie by艂y te偶 znaczne r贸偶nice mi臋dzy samochodami, ale je艣li mia艂e艣 odwag臋 zaryzykowa膰, by艂e艣 naprawd臋 szybki. Umiej臋tno艣ciami za kierownic膮 mo偶na by艂o zrobi膰 ogromn膮 przewag臋. Dzi艣 trzeba przede wszystkim jecha膰 odwa偶nie w najszybszych odcinkach i zaufa膰 aerodynamice, 偶e utrzyma ci臋 na torze. Je藕dzi艂em niekt贸rymi nowymi samochodami WRC jako pilot i to jest naprawd臋 szalone. Musisz by膰 bardzo odwa偶ny, 偶eby si臋 nie przestraszy膰, zw艂aszcza je艣li nie jeste艣 tym, kt贸ry trzyma kierownic臋. Jednak og贸lnie rzecz bior膮c, czysty, zoptymalizowany styl jazdy jest obecnie szybszy. Mo偶esz oszacowa膰 w艂a艣ciw膮 pr臋dko艣膰 dla ka偶dego zakr臋tu, a czasami wolniej znaczy szybciej. Je艣li czujesz, 偶e przegrywasz i za bardzo naciskasz, mo偶e ci to przynie艣膰 wi臋cej szkody ni偶 po偶ytku.

.

Pracujesz z wieloma m艂odymi kierowcami. Jak wa偶ny w tej epoce jest talent?

Z pewno艣ci膮 potrzebujesz talentu, aby sta膰 si臋 naprawd臋 dobrym kierowc膮. Je艣li ci膮gle si臋 uczysz i ci臋偶ko pracujesz, aby si臋 doskonali膰, mo偶esz by膰 bardzo szybki nawet bez niego, ale utalentowani kierowcy maj膮 艂atwiej. Kluczowe jest, aby zacz膮膰 bardzo wcze艣nie, kiedy twoje umiej臋tno艣ci motoryczne wci膮偶 si臋 rozwijaj膮. Wtedy jazda staje si臋 twoj膮 drug膮 natur膮. Ludzie, kt贸rzy zacz臋li p贸藕niej, nie kontroluj膮 samochodu tak 艂atwo 鈥 to si臋 naprawd臋 rzuca w oczy. Szczerze m贸wi膮c, znam kierowc贸w, kt贸rzy nie maj膮 prawie 偶adnego wyczucia auta, a wykr臋caj膮 znakomite czasy, ale jak tylko wydarzy si臋 co艣 nieoczekiwanego, maj膮 problem.

Kiedy zacz膮艂e艣 prowadzi膰?

Kiedy mia艂em cztery lata. Zacz膮艂em od gokart贸w i innych ma艂ych maszyn. W wieku siedmiu lat po raz pierwszy pojecha艂em samochodem rajdowym mojego ojca po zamarzni臋tych jeziorach w Finlandii. By艂em ob艂o偶ony poduszkami, aby m贸c wszystkiego dosi臋gn膮膰. Kiedy mia艂em 12 czy 13 lat, by艂em ju偶 szybszy od ojca.

Czy jest to normalny spos贸b wychowywania dzieci w Finlandii?

Je艣li kto艣 w rodzinie jest zawodnikiem lub pasjonuje si臋 samochodami, jest to do艣膰 powszechne. Oczywi艣cie, to si臋 zmienia, poniewa偶 coraz wi臋cej ludzi mieszka w miastach, gdzie nie ma na to szans. Ale og贸lnie rzecz bior膮c, to normalne.

Teraz prowadzisz sw贸j w艂asny zesp贸艂, TGS. Jak przeszed艂e艣 od kierowcy rajdowego do szefa zespo艂u?

Po zako艅czeniu ostatniego sezonu WRC w 2008 roku chcia艂em kontynuowa膰 starty w rajdach. Uda艂o mi si臋 znale藕膰 du偶ego sponsora, co umo偶liwi艂o nam start w IRC. Kupi艂em 艩KOD臉 FABIA S2000 i zacz膮艂em budowa膰 zesp贸艂 wok贸艂 nas dwojga. Wtedy przysz艂o mi do g艂owy, 偶e mo偶emy zaoferowa膰 nasz samoch贸d i do艣wiadczenia r贸wnie偶 innym. Od tego czasu TGS rozwija si臋 do艣膰 szybko. Najpierw pracowali艣my tylko dla jednego lub dw贸ch kierowc贸w, ale po kilku latach byli艣my do艣膰 zaj臋ci 鈥 w艣r贸d naszych klient贸w byli Teemu Suninen, Kalle Rovanper盲 i kilku innych. Mamy trzy w艂asne samochody i opiekujemy si臋 jeszcze kilkoma innymi. Moja stara FABIA S2000 zosta艂a u nas 鈥 przez jaki艣 czas by艂a na Islandii, ale potem wr贸ci艂a pod nasz膮 opiek臋 i wygl膮da na to, 偶e wkr贸tce wr贸ci na tor rajdowy.

Dlaczego dla swojego zespo艂u wybra艂e艣 auta 艩KODY?

Przygl膮da艂em si臋 r贸偶nym samochodom, por贸wnywa艂em je, ale 艩KODA by艂a najszybsza z mojego punktu widzenia, a przede wszystkim naprawd臋 niezawodna. To jest nawet wa偶niejsze dla prywatnego zespo艂u ni偶 sama szybko艣膰. Pomog艂o mi r贸wnie偶 to, 偶e mia艂em dobre relacje ze 艩KODA Motorsport.

Zawsze staram si臋 mie膰 najlepszy i najszybszy dost臋pny samoch贸d. Nie mam w膮tpliwo艣ci, 偶e FABIA R5 evo b臋dzie szybsza i bardziej wszechstronna ni偶 poprzednia wersja.

Czy trudniej jest zarz膮dza膰 zespo艂em ni偶 prowadzi膰 samoch贸d?

To nie takie trudne. Z przesz艂o艣ci wiem wiele o rajdach i zbudowanie dobrego zespo艂u by艂o do艣膰 艂atwe. Zaprosi艂em do wsp贸艂pracy moich przyjaci贸艂, kt贸rzy r贸wnie偶 mieli spore do艣wiadczenie. Dzi艣 robimy ca艂kiem sporo i wszystko jest bardziej skomplikowane ni偶 na pocz膮tku, ale z dobrymi lud藕mi zawsze idzie 艂atwo. Szczerze m贸wi膮c, nawet nie chc臋 ju偶 bardziej rozwija膰 naszego teamu, podoba mi si臋 tak, jak jest teraz.

Jeste艣 najbardziej aktywny w klasie R5. Co czyni j膮 tak interesuj膮c膮?

Uruchomienie tej klasy by艂o wielkim sukcesem FIA i nic dziwnego, 偶e obserwujemy ci膮g艂y jej rozw贸j. Samochody R5 s膮 bardzo szybkie i s膮 pe艂nowarto艣ciowymi samochodami rajdowymi. Jednocze艣nie nie s膮 skandalicznie drogie i s膮 do艣膰 艂atwe w prowadzeniu. Na przyk艂ad 艩KODA FABIA R5 jest znacznie 艂atwiejsza w prowadzeniu ni偶 艩KODA FABIA S2000. Nawet nieprofesjonalni kierowcy mog膮 sobie stosunkowo dobrze z ni膮 poradzi膰. Oczywi艣cie nie mo偶na powiedzie膰, 偶e jest tania, ale koszty zakupu i serwisu nie s膮 szalone.

Du偶o si臋 m贸wi o u偶ywaniu w rajdach hybrydowych uk艂ad贸w nap臋dowych. Co o tym s膮dzisz?

Nie mam w膮tpliwo艣ci, 偶e to przysz艂o艣膰, ale trudno powiedzie膰, kiedy i jak mia艂yby zosta膰 wprowadzone. Osobi艣cie nie s膮dz臋, aby hybrydy pojawi艂y si臋 w klasie R5 w najbli偶szym czasie. Z pewno艣ci膮 jest bli偶ej do wprowadzenia ich w samochodach WRC, ale obecne technologie hybrydowe s膮 zbyt drogie i skomplikowane dla typowego zespo艂u klienckiego. Kiedy stan膮 si臋 ta艅sze i bardziej powszechne, b臋dzie to bardzo po偶膮dana zmiana. Nie spodziewam si臋 jednak, 偶e w niedalekiej przysz艂o艣ci przyjd膮 do ni偶szych klas. Powiedzia艂bym, 偶e najwcze艣niej stanie si臋 to mo偶e za pi臋膰, a nawet dziesi臋膰 lat.

Zosta艂e艣 pierwszym prywatnym w艂a艣cicielem ulepszonej 艩KODY FABIA R5 evo. Jakie s膮 Twoje oczekiwania wobec niej?

Nasi klienci s膮 jej bardzo ciekawi, wi臋c chc臋 im j膮 zaoferowa膰. Zawsze staram si臋 mie膰 najlepszy i najszybszy dost臋pny samoch贸d. Nie mam w膮tpliwo艣ci, 偶e 艩KODA FABIA R5 evo b臋dzie szybsza i bardziej wszechstronna ni偶 poprzednia wersja. Jak tylko o niej us艂ysza艂em, zadzwoni艂em do 艩KODA Motorsport, aby zarezerwowa膰 jedn膮 lub dwie sztuki.

Czy twoi klienci nie b臋d膮 si臋 k艂贸ci膰 o to, kto b臋dzie ni膮 je藕dzi艂?

Kilku klient贸w ju偶 pyta艂o o 艩KOD臉 FABIA evo, ale to ja musz臋 zdecydowa膰, kto i gdzie b臋dzie ni膮 je藕dzi艂. Zobaczymy鈥

Ostatnie newsy