GALERIA OBRAZÓW:

GALERIA OBRAZÓW: ODWIEDŹ SEZON RAJDOWY MISTRZOSTW 2019

GALERIA OBRAZÓW: ODWIEDŹ SEZON RAJDOWY MISTRZOSTW 2019

30. 10. 2019

Sprawdź najbardziej zapierające dech w piersiach zdjęcia z ostatniego sezonu rajdowego, na których ŠKODA Motorsport wykorzystała swój światowy sukces!

Gdy sezon rajdowy dobiega końca, końcowy wynik w kategorii WRC 2 Pro jest jasny: ŠKODA Motorsport wygrała trofeum drużynowe*, kontynuując sukces czterech ostatnich mistrzostw WRC 2. W tej samej kategorii zwyciężyła załoga Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, dzięki czemu Rovanperä, mając 19 lat, była najmłodszym mistrzem świata. Spójrz na cały sezon, od Monte Carlo po Hiszpanię, na kilku znakomitych zdjęciach.

Impreza otwierająca sezon w nowej kategorii WRC 2 Pro nie była najlepsza dla załogi Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, prowadząc ŠKODĘ FABIA R5 w barwach prywatnego zespołu TGS. Podczas pierwszego etapu w piątek Kalle stracił kontrolę nad oblodzonym, pokrytym śniegiem zakrętem i zderzył się z samochodem WRC, który kilka chwil wcześniej spotkał ten sam los. W końcu jednak znakomicie do dogonił, w sobotę utrudnił mu tylko przebicie i wspiął się z przerażającego 84 miejsca na 18. miejsce w klasyfikacji generalnej. Innymi słowy, udało mu się pokonać 66 innych kierowców podczas weekendu rajdowego i ostatecznie zajął 2 miejsce w nowej kategorii WRC 2 Pro.

Drugie wydarzenie mistrzostw świata zabrało ŠKODA Motorsport na północ Europy. To, co czyni Rajd Szwedzki wyjątkowym, to fakt, że jest to jedyny prawdziwie zimowy rajd - idealne warunki dla utalentowanego młodego Finna Kalle Rovanperä, który zadebiutował tutaj za kierownicą ŠKODY FABIA R5. Z weekendowymi temperaturami często powyżej zera i topniejącym śniegiem mieszającym się ze żwirem, Kalle stworzył 14 najlepszych czasów w 19 etapach kategorii WRC 2 Pro. Gdyby nie znalazł się dwukrotnie w zaspie, wygrałby z łatwością, ale ostatecznie musiał zadowolić się drugim miejscem, ponownie zdobywając 18 cennych punktów w rankingu ogólnym.

Tour de Corse, znany również jako Rajd Dziesięciu Tysięcy Zakrętów, nie wypadł dobrze dla teamu Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, którzy rywalizowali w barwach prywatnej drużyny. Uczestnicząc po raz pierwszy na Korsyce, załoga przeszła trudny piątkowy program, podczas którego kierowcy nie mogli udać się na zwykłą obsługę w połowie dnia. W rzeczywistości wykazali się odrobiną siły jeżeli chodzi o mechanikę pojazdu, kiedy poprawili źle skonfigurowane ustawienia swojej ŠKODY FABIA R5 podczas przenoszenia między etapami i zauważyli, że ich czasy poprawiły się natychmiast. Niestety w sobotę Kalle zjechał z toru i nie był w stanie kontynuować walki o punkty w serii WRC 2 Pro. Ta porażka zapoczątkowała jednak wielką zmianę fortuny w kolejnych wyścigach.

Pierwszy Rajd Chile w serii Rajdowych Mistrzostw Świata był także pierwszym zwycięstwem sezonu dla Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, którzy rywalizowali w barwach prywatnej drużyny. W piątek Kalle walczył bardzo blisko z Madsem Østbergiem, jego najpoważniejszym rywalem, ale w sobotę Norweg dał Finowi ponad pół minuty przewagi. Kalle w pełni kontrolował swoją przewagę w kategorii WRC 2 Pro w niedzielę. Drugą załogą, która zdobyła punkty dla zespołu ŠKODA Motorsport podczas Rajdu Chile, byli Marco Bulacia Wilkinson i Fabian Cretu, który zajął czwarte miejsce w tej kategorii.

Dwa tygodnie później cały cyrk rajdowy przeniósł się do Portugalii, gdzie innowacyjna ŠKODA FABIA R5 evo ukłoniła się na arenie międzynarodowej. Upał, chmury pyłu i zniszczone tory były głównym sprawdzianem ulepszonego samochodu rajdowego. Ostatecznie ŠKODA Motorsport zajęła dwa pierwsze miejsca nie tylko w swojej kategorii WRC 2 Pro, ale także w całej klasie RC 2. Do zwycięskiej załogi Rovanperä i Halttunen dołączyli będący na drugim miejscu Jan Kopecký i Pavel Dresler, zeszłoroczni mistrzowie świata WRC 2. Dla tych ostatnich był to pierwszy start tegorocznych mistrzostw świata. W pierwszym etapie panujący czescy mistrzowie nie zwolnili tempa podczas jazdy, nawet przy otwartej masce. Można by pomyśleć, że w takiej sytuacji nie można nic zobaczyć, ale załodze udało się dotrzeć do mety na pełnej prędkości - w rzeczywistości byli szybsi niż wtedy, gdy rano jechali tą samą trasą.

Na Sardynii obie ekipy nadal świetnie się spisały, podobnie jak ŠKODA FABIA R5 evo. Dzięki ulepszonemu prowadzeniu i jeszcze bardziej solidnej konstrukcji samochodu, nawet w trudnych warunkach gorącej i zapylonej Sardynii kierowcy mogli jechać na kompletnym luzie. Z powodzeniem omijali wszelkie problemy, a kiedy drugiego dnia rajdu Rovanperä i Kopecký wspięli się na dwie najwyższe pozycje, z łatwością utrzymywali się do niedzielnej mety. Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen dodali kolejne 25 punktów do swojego zwycięstwa w WRC 2 Pro, kiedy to tytuł był na wyciągniecie ręki.

Na początku sierpnia, po sześciotygodniowej przerwie, światowa elita rajdowa pojechała do Finlandii na najszybszy wyścig w roku, który jest również pełen epickich skoków. W weekend Kalle Rovanperä omawiał najlepsze ustawienia swojej ŠKODY FABIA R5 evo z mechanikami z zespołu fabrycznego ŠKODA Motorsport i najwyraźniej wymyślili najlepszy wynik, ponieważ Kalle i Jonne świętowali swoje czwarte z rzędu zwycięstwo w mistrzostwach świata . W ubiegłym roku załoga miała pecha, widząc, jak zwycięstwo wymyka im się z rąk, więc w tym roku Finowie mieli poczucie satysfakcji.

Następny był Rajd Niemiec, wydarzenie faworyzowane przez specjalistę od asfaltu Jana Kopeckiego. Od dawna dobrze radził sobie na lokalnych odcinkach asfaltowych, ale niestety poległ na przerażającym Panzerplatte, przebijając oponę. To samo spotkało go rok wcześniej. Mimo minutowej straty spowodowanej wymianą koła, załodze Kopecký / Dresler udało się utrzymać wygodne prowadzenie w kategorii WRC 2 Pro i odnieść pierwsze zwycięstwo w tym roku w mistrzostwach świata. Oznaczało to, że odnowiona ŠKODA FABIA R5 evo nie została jeszcze pokonana. Kalle Rovanperä zajął trzecie miejsce w kategorii.

Rajd Turcji był walką o przetrwanie. W piątek Rovanperä i Halttunen złapali gumę i w tym momencie, gdy stracili koncentrację, samochód dachował. Jednak odporna FABIA R5 evo wytrzymała ten wypadek, a także długą jazdę na przebitej oponie po tym, jak Finowie doznali kolejnego przebicia, ale nie mieli już koła zapasowego, aby to naprawić. Czeska ekipa Kopecký / Dresler również spotkała się z przebiciami opon, więc tym razem ekipy ŠKODA Motorsport musiały zadowolić się drugim i trzecim miejscem w kategorii WRC 2 Pro. Mimo to zdobyli cenne punkty w klasyfikacji drużynowej.

Walia przyniosła ogromne szczęście Kalle Rovanperä, ponieważ został najmłodszym mistrzem świata w rajdach*, a także swoim nawigatorem Jonne Halttunen. Nie trzeba dodawać, że cały zespół ŠKODA Motorsport był również zadowolony, że zdobyli tytuł. Kalle Rovanperä poradził sobie z wszystkimi pułapkami, które Wales mógł na niego zastawić. Błoto spowodowało, że tor był nieprzewidywalnie śliski. Co gorsza, przykleił się do wewnętrznych części samochodu, zwiększając ich masę nawet o pięć procent i zmieniając sposób, w jaki funkcjonowały. Niemniej jednak Rovanperä i Halttunen wygrali kategorię WRC 2 Pro - nie tylko sam rajd, ale cały sezon. Zostali mistrzami świata*, wyczyn, który kierowcy w barwach ŠKODA Motorsport osiągnęli cztery razy z rzędu: poprzednikami Kalle Rovanperä byli Esapekka Lappi, Pontus Tidemand, a w zeszłym roku Jan Kopecký. Kopecký i jego pilot Jan Hloušek ostatecznie znaleźli się na drugim miejscu w tej kategorii po komplikacjach, po wypadku, w wyniku którego samochód się przewrócił.

Rajd Hiszpański był ważny przede wszystkim dla ŠKODA Motorsport, która wciąż walczyła o tytuł mistrza świata. Obie elitarne załogi, Rovanperä/Halttunen i Kopecký/Hloušek, wyruszyły na tor, aby zdobyć jak najwięcej punktów. Podczas gdy piątkowe etapy początkowe na żwirze nie były zbyt owocne dla żadnej z załóg ŠKODA Motorsport, obaj kierowcy postanowili wziąć udział w bitwie w sobotę po zmianie na asfaltowe tory i znacznie przyspieszyli. Kalle i Jonne zmniejszyli dystans do lidera Madsa Ostberga aż do dziesięciu sekund, ale potem popełnili nieoczekiwany błąd w ostatnim etapie, który odbył się na ulicach Salou i przyciągnął tysiące widzów. Kalle Rovanperä przekroczył poślizg, zakręcił samochodem i złamał lewe tylne koło. Na szczęście dotarł do strefy serwisowej, ale stracił tyle czasu, że nie mógł go dogonić w niedzielę. Ostatecznie Jan Kopecký i Jan Hloušek zajęli drugie miejsce w kategorii WRC 2 Pro, a Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen musieli zadowolić się trzecim miejscem. Te wyniki były wystarczające, aby ŠKODA Motorsport mogła uczcić tytuł producenta mistrzostw świata WRC 2 Pro*.

„Mogę wreszcie powiedzieć: misja zakończona! Osiągnęliśmy wszystkie cele, które sobie wyznaczyliśmy na 2019 rok. Z powodzeniem wprowadziliśmy na rynek ŠKODA FABIA R5 evo, Kalle i Jonne zdobyli tytuł załogi i razem z dwoma Jansami zdobyli punkty, których potrzebowaliśmy w Hiszpanii, aby zdobyć mistrzostwo producentów”- powiedział szef ŠKODA Motorsport Michał Hrabánek, podsumowując sezon.


Ostatnie newsy

Wszystkie newsy