ELEKTRYCZNOŚĆ, SPRĘŻONY GAZ CNG LUB WODÓR?

ELEKTRYCZNOŚĆ, SPRĘŻONY GAZ CNG LUB WODÓR? OSĄDŹ SAM!

ELEKTRYCZNOŚĆ, SPRĘŻONY GAZ CNG LUB WODÓR? OSĄDŹ SAM!

27. 8. 2019

Z lokalnego punktu widzenia samochody wyłącznie elektryczne są obecnie najbardziej przyjaznym dla środowiska rodzajem zmotoryzowanego transportu. Jak wypadają inne przyjazne dla środowiska systemy napędowe w porównaniu? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć!

W dzisiejszych czasach wpływ transportu na środowisko jest szeroko dyskutowanym tematem. Chociaż żaden napęd (przynajmniej do tej pory) nie jest idealny, każdy ma swoje zalety i wady. Aby pomóc Ci w sformułowaniu własnej opinii, oferujemy kompleksowy przegląd każdego rodzaju napędu ekologicznego i przeprowadzimy Cię przez jego główne mocne i słabe strony.

ELEKTRYCZNY

Zasilany wyłącznie energią z baterii

  • Prawie zero emisji spalin operacyjnych
  • Pośrednie emisje, jeśli samochód jest ładowany energią wytwarzaną przez elektrownie węglowe
  • Technicznie proste ładowanie na stacjach ładujących lub z gniazdek domowych
  • Wpływ wydobycia, produkcji i unieszkodliwiania cennych materiałów wymaganych do produkcji baterii na środowisko
  • Obecne niskie koszty zwykle nie przekraczają 0,04 EUR/km; jednak po masowym przyjęciu samochodów elektrycznych cena energii elektrycznej może wzrosnąć

HYBRYDOWY

Paliwa konwencjonalne w połączeniu z energią elektryczną.

  • Silnik elektryczny zmniejsza emisję CO2 w porównaniu z samochodami konwencjonalnymi
  • Bardziej złożona technologia (połączenie dwóch systemów napędowych)
  • Zużycie paliwa od 15% do 35% niższe niż w samochodach z silnikiem spalinowym, głównie w ruchu miejskim
  • Wysoki koszt zakupu niektórych wersji
  • Samochody są cięższe

LPG

Ciekły gaz z ropy naftowej.

  • Znacznie tańsze niż benzyna i olej napędowy
  • Obowiązkowa coroczna kontrola układu paliwowego i ograniczony dostęp do krytych parkingów
  • Wystarczająca liczba stacji tankowania
  • Brak znaczących korzyści dla środowiska
  • Przekształcenie konwencjonalnego silnika w LPG jest dość tanie: zwykle kosztuje około 1000-2000 EURO
  • Ograniczona gama samochodów produkowanych fabrycznie
  • Niższy hałas silnika niż w przypadku silników spalinowych
  • Zależność surowców od niestabilnych politycznie krajów
  • Dłuższa żywotność olejów silnikowych

CNG

Sprężony gaz ziemny

  • Znacznie mniejsze ilości cząstek pyłu, CO2 i innych zanieczyszczeń niż silniki Diesla
  • Ograniczona infrastruktura tankowania
  • Niższe poziomy hałasu
  • Ograniczony dostęp do podziemnych miejsc parkingowych
  • Bardziej wydajne mieszanie z powietrzem, co może poprawić moc wyjściową samochodu
  • Obowiązkowe regularne kontrole szczelności systemu i próby zbiornika ciśnieniowego
  • Niskie koszty jazdy, nawet o 50% niższe niż w przypadku Natural 95 (benzyna)
  • Koszt zakupu jest wyższy niż w przypadku wersji benzynowej
  • Niższy podatek akcyzowy niż inne paliwa, zwolnienie z podatku drogowego
  • Zależność surowców od niestabilnych politycznie krajów
  • Szeroka gama różnych modeli - na przykład ŠKODA oferuje CNG OCTAVIA, do której wkrótce dołączy SCALA


WODÓR

Silnik napędzany jest energią elektryczną wytwarzaną w wyniku reakcji gazu i ogniw paliwowych wykonanych z grafitu i innych metali.

  • Niska lub zerowa emisja
  • Technologia nie jest wystarczająco zaawansowana, aby można ją było zastosować w produkcji seryjnej
  • Nieskończone źródła wodoru
  • Brak sieci tankowania
  • Proste mieszanie wodoru z powietrzem
  • Skomplikowany transport - wodór transportowany jest w stanie ciekłym w temperaturze -253°C
  • Niebezpieczeństwo przedwczesnego zapłonu mieszanki paliwowej
  • Niska gęstość wodoru wymaga dużych zbiorników paliwa


BIO-PALIWA

Olej napędowy/benzyna wzbogacone olejami roślinnymi, głównie olejem rzepakowym.

  • Odnawialne źródło energii
  • Uprawa tych roślin ma wpływ na środowisko
  • Jeśli jest subsydiowany to jest tańszy niż paliwa konwencjonalne
  • 2500 litrów wody potrzebnych do wyprodukowania 1 litra biopaliwa
  • W niektórych przypadkach niższa emisja CO2
  • Ich użycie podnosi ceny podstawowych artykułów spożywczych
  • Niska wydajność - energia wytwarzana przez spalanie biomasy z pewnego kawałka ziemi jest nawet 50 razy niższa niż ilość energii generowanej przez panele słoneczne zainstalowane na kawałku tego samego rozmiaru

Ostatnie newsy

Wszystkie newsy