W dzisiejszych czasach wpływ transportu na środowisko jest szeroko dyskutowanym tematem. Chociaż żaden napęd (przynajmniej do tej pory) nie jest idealny, każdy ma swoje zalety i wady. Aby pomóc Ci w sformułowaniu własnej opinii, oferujemy kompleksowy przegląd każdego rodzaju napędu ekologicznego i przeprowadzimy Cię przez jego główne mocne i słabe strony.
ELEKTRYCZNY
Zasilany wyłącznie energią z baterii
- Prawie zero emisji spalin operacyjnych
- Pośrednie emisje, jeśli samochód jest ładowany energią wytwarzaną przez elektrownie węglowe
- Technicznie proste ładowanie na stacjach ładujących lub z gniazdek domowych
- Wpływ wydobycia, produkcji i unieszkodliwiania cennych materiałów wymaganych do produkcji baterii na środowisko
- Obecne niskie koszty zwykle nie przekraczają 0,04 EUR/km; jednak po masowym przyjęciu samochodów elektrycznych cena energii elektrycznej może wzrosnąć
HYBRYDOWY
Paliwa konwencjonalne w połączeniu z energią elektryczną.
- Silnik elektryczny zmniejsza emisję CO2 w porównaniu z samochodami konwencjonalnymi
- Bardziej złożona technologia (połączenie dwóch systemów napędowych)
- Zużycie paliwa od 15% do 35% niższe niż w samochodach z silnikiem spalinowym, głównie w ruchu miejskim
- Wysoki koszt zakupu niektórych wersji
- Samochody są cięższe
LPG
Ciekły gaz z ropy naftowej.
- Znacznie tańsze niż benzyna i olej napędowy
- Obowiązkowa coroczna kontrola układu paliwowego i ograniczony dostęp do krytych parkingów
- Wystarczająca liczba stacji tankowania
- Brak znaczących korzyści dla środowiska
- Przekształcenie konwencjonalnego silnika w LPG jest dość tanie: zwykle kosztuje około 1000-2000 EURO
- Ograniczona gama samochodów produkowanych fabrycznie
- Niższy hałas silnika niż w przypadku silników spalinowych
- Zależność surowców od niestabilnych politycznie krajów
- Dłuższa żywotność olejów silnikowych
CNG
Sprężony gaz ziemny
- Znacznie mniejsze ilości cząstek pyłu, CO2 i innych zanieczyszczeń niż silniki Diesla
- Ograniczona infrastruktura tankowania
- Niższe poziomy hałasu
- Ograniczony dostęp do podziemnych miejsc parkingowych
- Bardziej wydajne mieszanie z powietrzem, co może poprawić moc wyjściową samochodu
- Obowiązkowe regularne kontrole szczelności systemu i próby zbiornika ciśnieniowego
- Niskie koszty jazdy, nawet o 50% niższe niż w przypadku Natural 95 (benzyna)
- Koszt zakupu jest wyższy niż w przypadku wersji benzynowej
- Niższy podatek akcyzowy niż inne paliwa, zwolnienie z podatku drogowego
- Zależność surowców od niestabilnych politycznie krajów
- Szeroka gama różnych modeli - na przykład ŠKODA oferuje CNG OCTAVIA, do której wkrótce dołączy SCALA
WODÓR
Silnik napędzany jest energią elektryczną wytwarzaną w wyniku reakcji gazu i ogniw paliwowych wykonanych z grafitu i innych metali.
- Niska lub zerowa emisja
- Technologia nie jest wystarczająco zaawansowana, aby można ją było zastosować w produkcji seryjnej
- Nieskończone źródła wodoru
- Brak sieci tankowania
- Proste mieszanie wodoru z powietrzem
- Skomplikowany transport - wodór transportowany jest w stanie ciekłym w temperaturze -253°C
- Niebezpieczeństwo przedwczesnego zapłonu mieszanki paliwowej
- Niska gęstość wodoru wymaga dużych zbiorników paliwa
BIO-PALIWA
Olej napędowy/benzyna wzbogacone olejami roślinnymi, głównie olejem rzepakowym.
- Odnawialne źródło energii
- Uprawa tych roślin ma wpływ na środowisko
- Jeśli jest subsydiowany to jest tańszy niż paliwa konwencjonalne
- 2500 litrów wody potrzebnych do wyprodukowania 1 litra biopaliwa
- W niektórych przypadkach niższa emisja CO2
- Ich użycie podnosi ceny podstawowych artykułów spożywczych
- Niska wydajność - energia wytwarzana przez spalanie biomasy z pewnego kawałka ziemi jest nawet 50 razy niższa niż ilość energii generowanej przez panele słoneczne zainstalowane na kawałku tego samego rozmiaru