ELEKTRYCZNO┼Ü─ć, SPR─ś┼╗ONY GAZ CNG LUB WOD├ôR? OS─äD┼╣ SAM!

August 27, 2019
Z lokalnego punktu widzenia samochody wy┼é─ůcznie elektryczne s─ů obecnie najbardziej przyjaznym dla ┼Ťrodowiska rodzajem zmotoryzowanego transportu. Jak wypadaj─ů inne przyjazne dla ┼Ťrodowiska systemy nap─Ödowe w por├│wnaniu? Czytaj dalej, aby si─Ö dowiedzie─ç!

W dzisiejszych czasach wp┼éyw transportu na ┼Ťrodowisko jest szeroko dyskutowanym tematem. Chocia┼╝ ┼╝aden nap─Öd (przynajmniej do tej pory) nie jest idealny, ka┼╝dy ma swoje zalety i wady. Aby pom├│c Ci w sformu┼éowaniu w┼éasnej opinii, oferujemy kompleksowy przegl─ůd ka┼╝dego rodzaju nap─Ödu ekologicznego i przeprowadzimy Ci─Ö przez jego g┼é├│wne mocne i s┼éabe strony.

ELEKTRYCZNY

Zasilany wy┼é─ůcznie energi─ů z baterii

  • Prawie zero emisji spalin operacyjnych
  • Po┼Ťrednie emisje, je┼Ťli samoch├│d jest ┼éadowany energi─ů wytwarzan─ů przez elektrownie w─Öglowe
  • Technicznie proste ┼éadowanie na stacjach ┼éaduj─ůcych lub z gniazdek domowych
  • Wp┼éyw wydobycia, produkcji i unieszkodliwiania cennych materia┼é├│w wymaganych do produkcji baterii na ┼Ťrodowisko
  • Obecne niskie koszty zwykle nie przekraczaj─ů 0,04 EUR/km; jednak po masowym przyj─Öciu samochod├│w elektrycznych cena energii elektrycznej mo┼╝e wzrosn─ů─ç

HYBRYDOWY

Paliwa konwencjonalne w po┼é─ůczeniu z energi─ů elektryczn─ů.

  • Silnik elektryczny zmniejsza emisj─Ö CO2 w por├│wnaniu z samochodami konwencjonalnymi
  • Bardziej z┼éo┼╝ona technologia (po┼é─ůczenie dw├│ch system├│w nap─Ödowych)
  • Zu┼╝ycie paliwa od 15% do 35% ni┼╝sze ni┼╝ w samochodach z silnikiem spalinowym, g┼é├│wnie w ruchu miejskim
  • Wysoki koszt zakupu niekt├│rych wersji
  • Samochody s─ů ci─Ö┼╝sze

LPG

Ciekły gaz z ropy naftowej.

  • Znacznie ta┼äsze ni┼╝ benzyna i olej nap─Ödowy
  • Obowi─ůzkowa coroczna kontrola uk┼éadu paliwowego i ograniczony dost─Öp do krytych parking├│w
  • Wystarczaj─ůca liczba stacji tankowania
  • Brak znacz─ůcych korzy┼Ťci dla ┼Ťrodowiska
  • Przekszta┼écenie konwencjonalnego silnika w LPG jest do┼Ť─ç tanie: zwykle kosztuje oko┼éo 1000-2000 EURO
  • Ograniczona gama samochod├│w produkowanych fabrycznie
  • Ni┼╝szy ha┼éas silnika ni┼╝ w przypadku silnik├│w spalinowych
  • Zale┼╝no┼Ť─ç surowc├│w od niestabilnych politycznie kraj├│w
  • D┼éu┼╝sza ┼╝ywotno┼Ť─ç olej├│w silnikowych

CNG

Spr─Ö┼╝ony gaz ziemny

  • Znacznie mniejsze ilo┼Ťci cz─ůstek py┼éu, CO2 i innych zanieczyszcze┼ä ni┼╝ silniki Diesla
  • Ograniczona infrastruktura tankowania
  • Ni┼╝sze poziomy ha┼éasu
  • Ograniczony dost─Öp do podziemnych miejsc parkingowych
  • Bardziej wydajne mieszanie z powietrzem, co mo┼╝e poprawi─ç moc wyj┼Ťciow─ů samochodu
  • Obowi─ůzkowe regularne kontrole szczelno┼Ťci systemu i pr├│by zbiornika ci┼Ťnieniowego
  • Niskie koszty jazdy, nawet o 50% ni┼╝sze ni┼╝ w przypadku Natural 95 (benzyna)
  • Koszt zakupu jest wy┼╝szy ni┼╝ w przypadku wersji benzynowej
  • Ni┼╝szy podatek akcyzowy ni┼╝ inne paliwa, zwolnienie z podatku drogowego
  • Zale┼╝no┼Ť─ç surowc├│w od niestabilnych politycznie kraj├│w
  • Szeroka gama r├│┼╝nych modeli - na przyk┼éad ┼áKODA oferuje CNG OCTAVIA, do kt├│rej wkr├│tce do┼é─ůczy SCALA


WODÓR

Silnik nap─Ödzany jest energi─ů elektryczn─ů wytwarzan─ů w wyniku reakcji gazu i ogniw paliwowych wykonanych z grafitu i innych metali.

  • Niska lub zerowa emisja
  • Technologia nie jest wystarczaj─ůco zaawansowana, aby mo┼╝na j─ů by┼éo zastosowa─ç w produkcji seryjnej
  • Niesko┼äczone ┼║r├│d┼éa wodoru
  • Brak sieci tankowania
  • Proste mieszanie wodoru z powietrzem
  • Skomplikowany transport - wod├│r transportowany jest w stanie ciek┼éym w temperaturze -253┬░C
  • Niebezpiecze┼ästwo przedwczesnego zap┼éonu mieszanki paliwowej
  • Niska g─Östo┼Ť─ç wodoru wymaga du┼╝ych zbiornik├│w paliwa


BIO-PALIWA

Olej nap─Ödowy/benzyna wzbogacone olejami ro┼Ťlinnymi, g┼é├│wnie olejem rzepakowym.

  • Odnawialne ┼║r├│d┼éo energii
  • Uprawa tych ro┼Ťlin ma wp┼éyw na ┼Ťrodowisko
  • Je┼Ťli jest subsydiowany to jest ta┼äszy ni┼╝ paliwa konwencjonalne
  • 2500 litr├│w wody potrzebnych do wyprodukowania 1 litra biopaliwa
  • W niekt├│rych przypadkach ni┼╝sza emisja CO2
  • Ich u┼╝ycie podnosi ceny podstawowych artyku┼é├│w spo┼╝ywczych
  • Niska wydajno┼Ť─ç - energia wytwarzana przez spalanie biomasy z pewnego kawa┼éka ziemi jest nawet 50 razy ni┼╝sza ni┼╝ ilo┼Ť─ç energii generowanej przez panele s┼éoneczne zainstalowane na kawa┼éku tego samego rozmiaru

Ostatnie newsy