ELEKTRYCZNIE

ELEKTRYCZNIE NA LĄDZIE, NA WODZIE I W POWIETRZU

ELEKTRYCZNIE NA LĄDZIE, NA WODZIE I W POWIETRZU

26. 11. 2019

Ludzie używają elektryczności od około 200 lat, aby móc m.in. się przemieszczać. Elektryczność wprawiała w ruch wirujące osie kół samochodowych jeszcze przed wejściem silników spalinowych i napędzała pociągi oraz tramwaje poruszające się po torach. A ścieżka, którą podążamy teraz, sugeruje, iż najbardziej lśniąca era energii elektrycznej ma dopiero nadejść. Eksperci ze wszystkich sektorów transportu postrzegają energię elektryczną jako siłę napędową przyszłości. Przyjdź i zobacz, czego możesz oczekiwać w przyszłości!

W nie tak odległej przeszłości elektryczność kojarzona była głównie w transporcie z pociągami, tramwajami i trolejbusami. Do tych środków transportu dołączyły ostatnio samochody elektryczne, rowery elektryczne i inne rozwiązania elektryczne dla indywidualnej mobilności. Ale to nie koniec. Nie potrwa długo, ponieważ łodzie elektryczne i samoloty będą również powszechnie zasilane energią elektryczną! Ich poprzednicy już tu są.

Norwegia pozbywa się silników spalinowych - także w lotnictwie. Chce zostać pierwszym krajem na świecie zdolnym do rozmieszczenia elektrycznych samolotów do wszystkich lotów krótkodystansowych (krajowych i do sąsiednich stolic) do 2040 roku. Przewoźnicy już zaplanowali pierwszą trasę testową dla samolotu elektrycznego z 19 miejscami siedzącymi.

Izraelski startowy samolot Eviation Aircraft opracowuje elektryczny samolot śmigłowy o nazwie Alice o zasięgu do 1200 km i prędkości lotu do 450 km/h. Samolot może pomieścić dziewięciu pasażerów i dwóch pilotów. Jeśli 12-metrowy samolot o szerokości 16 metrów pomyślnie przejdzie loty testowe, dołączy do ruchu lotniczego w 2021 roku. Przy cenie około 2 milionów euro będzie w stanie konkurować z modelami benzynowymi.

Nie tylko środowisko, ale także koszt paliwa to powody, dla których giganci przemysłu lotniczego, Airbus i Boeing, nie pozostają w tyle w rozwoju. Ten ostatni zapewnia wsparcie start-upowi Zunum Aero, który wypuszcza 12-osobowy elektryczny hybrydowy samolot w 2022 roku. Airbus natomiast pracuje nad „miejskim” czteromiejscowym elektrycznym samolotem zdolnym do wykonywania startów w pionie i lądowania. Podobny projekt przygotowuje Uber i czeski start-up Zuri.

Niemcy otworzyły pierwszy odcinek autostrady, w którym pojazdy specjalne mogą ładować się podczas jazdy. 5-kilometrowa trasa w pobliżu Frankfurtu testuje możliwości tzw. autostrad elektrycznych. Ciężarówki są podłączone do źródła zasilania za pomocą pantografów pochodzących z kabiny kierowcy. Proces łączenia i rozłączania zajmuje tylko kilka sekund. Kierowcy mogą to łatwo zrobić, nawet przy prędkości 90 km/h. Niemcy testują również podobną technologię dla samochodów ciężarowych z napędami hybrydowymi o nazwie eHighway między Weiterstadt i Mörfelden-Walldorf. Zainspirowali się Szwecją, która w czerwcu 2016 r. otworzyła odcinek autostrady z kablem w pobliżu Gävle. Samochody ciężarowe wyposażone w silniki elektryczne zużywają połowę energii w porównaniu z konwencjonalnymi, a emisje spadają o 80 do 90 procent.

Przed transportem kolejowym pojawiają się nowe wyzwania - branża, w której energia elektryczna nie jest niczym nowym. Na przykład, pytanie o to, gdzie uzyskać energię w sposób zrównoważony i rozważny. Pod tym względem Holandia rozpoczęła nową erę „zielonej” kolei. Od 2017 r. Pociągi elektryczne lokalnej firmy NS są napędzane wyłącznie przez farmy wiatrowe w Holandii, Belgii i Finlandii. Holenderskie pociągi elektryczne przewożą ponad pół miliona pasażerów dziennie, a ich roczne zużycie jest równe zużyciu wszystkich gospodarstw domowych w Amsterdamie.

Wody Cieśniny Öresund między Danią a Szwecją przecinają dwa nowe przyjazne dla środowiska promy. Szwedzka firma ForSea przekształciła pierwotnie statki diesla Aurora i Tycho Brahe w elektryczne. Do tej pory są to największe tego typu statki na świecie, które przeszły taką transformację. Oba promy mogą przewozić ponad 7 milionów pasażerów i 2 miliony pojazdów rocznie. Jedna trasa zajmuje 20 minut. Baterie ładuje się przy każdym kotwiczeniu przez 6 do 9 minut.


Ostatnie newsy

Wszystkie newsy