ELEKTRYCZNIE NA L─äDZIE, NA WODZIE I W POWIETRZU

November 26, 2019
Ludzie u┼╝ywaj─ů elektryczno┼Ťci od oko┼éo 200 lat, aby m├│c m.in. si─Ö przemieszcza─ç. Elektryczno┼Ť─ç wprawia┼éa w ruch wiruj─ůce osie k├│┼é samochodowych jeszcze przed wej┼Ťciem silnik├│w spalinowych i nap─Ödza┼éa poci─ůgi oraz tramwaje poruszaj─ůce si─Ö po torach. A ┼Ťcie┼╝ka, kt├│r─ů pod─ů┼╝amy teraz, sugeruje, i┼╝ najbardziej l┼Ťni─ůca era energii elektrycznej ma dopiero nadej┼Ť─ç. Eksperci ze wszystkich sektor├│w transportu postrzegaj─ů energi─Ö elektryczn─ů jako si┼é─Ö nap─Ödow─ů przysz┼éo┼Ťci. Przyjd┼║ i zobacz, czego mo┼╝esz oczekiwa─ç w przysz┼éo┼Ťci!

W nie tak odleg┼éej przesz┼éo┼Ťci elektryczno┼Ť─ç kojarzona by┼éa g┼é├│wnie w transporcie z poci─ůgami, tramwajami i trolejbusami. Do tych ┼Ťrodk├│w transportu do┼é─ůczy┼éy ostatnio samochody elektryczne, rowery elektryczne i inne rozwi─ůzania elektryczne dla indywidualnej mobilno┼Ťci. Ale to nie koniec. Nie potrwa d┼éugo, poniewa┼╝ ┼éodzie elektryczne i samoloty b─Öd─ů r├│wnie┼╝ powszechnie zasilane energi─ů elektryczn─ů! Ich poprzednicy ju┼╝ tu s─ů.

Norwegia pozbywa si─Ö silnik├│w spalinowych - tak┼╝e w lotnictwie. Chce zosta─ç pierwszym krajem na ┼Ťwiecie zdolnym do rozmieszczenia elektrycznych samolot├│w do wszystkich lot├│w kr├│tkodystansowych (krajowych i do s─ůsiednich stolic) do 2040 roku. Przewo┼║nicy ju┼╝ zaplanowali pierwsz─ů tras─Ö testow─ů dla samolotu elektrycznego z 19 miejscami siedz─ůcymi.

Izraelski startowy samolot Eviation Aircraft opracowuje elektryczny samolot ┼Ťmig┼éowy o nazwie Alice o zasi─Ögu do 1200 km i pr─Ödko┼Ťci lotu do 450 km/h. Samolot mo┼╝e pomie┼Ťci─ç dziewi─Öciu pasa┼╝er├│w i dw├│ch pilot├│w. Je┼Ťli 12-metrowy samolot o szeroko┼Ťci 16 metr├│w pomy┼Ťlnie przejdzie loty testowe, do┼é─ůczy do ruchu lotniczego w 2021 roku. Przy cenie oko┼éo 2 milion├│w euro b─Ödzie w stanie konkurowa─ç z modelami benzynowymi.

Nie tylko ┼Ťrodowisko, ale tak┼╝e koszt paliwa to powody, dla kt├│rych giganci przemys┼éu lotniczego, Airbus i Boeing, nie pozostaj─ů w tyle w rozwoju. Ten ostatni zapewnia wsparcie start-upowi Zunum Aero, kt├│ry wypuszcza 12-osobowy elektryczny hybrydowy samolot w 2022 roku. Airbus natomiast pracuje nad ÔÇ×miejskimÔÇŁ czteromiejscowym elektrycznym samolotem zdolnym do wykonywania start├│w w pionie i l─ůdowania. Podobny projekt przygotowuje Uber i czeski start-up Zuri.

Niemcy otworzy┼éy pierwszy odcinek autostrady, w kt├│rym pojazdy specjalne mog─ů ┼éadowa─ç si─Ö podczas jazdy. 5-kilometrowa trasa w pobli┼╝u Frankfurtu testuje mo┼╝liwo┼Ťci tzw. autostrad elektrycznych. Ci─Ö┼╝ar├│wki s─ů pod┼é─ůczone do ┼║r├│d┼éa zasilania za pomoc─ů pantograf├│w pochodz─ůcych z kabiny kierowcy. Proces ┼é─ůczenia i roz┼é─ůczania zajmuje tylko kilka sekund. Kierowcy mog─ů to ┼éatwo zrobi─ç, nawet przy pr─Ödko┼Ťci 90 km/h. Niemcy testuj─ů r├│wnie┼╝ podobn─ů technologi─Ö dla samochod├│w ci─Ö┼╝arowych z nap─Ödami hybrydowymi o nazwie eHighway mi─Ödzy Weiterstadt i M├Ârfelden-Walldorf. Zainspirowali si─Ö Szwecj─ů, kt├│ra w czerwcu 2016 r. otworzy┼éa odcinek autostrady z kablem w pobli┼╝u G├Ąvle. Samochody ci─Ö┼╝arowe wyposa┼╝one w silniki elektryczne zu┼╝ywaj─ů po┼éow─Ö energii w por├│wnaniu z konwencjonalnymi, a emisje spadaj─ů o 80 do 90 procent.

Przed transportem kolejowym pojawiaj─ů si─Ö nowe wyzwania - bran┼╝a, w kt├│rej energia elektryczna nie jest niczym nowym. Na przyk┼éad, pytanie o to, gdzie uzyska─ç energi─Ö w spos├│b zr├│wnowa┼╝ony i rozwa┼╝ny. Pod tym wzgl─Ödem Holandia rozpocz─Ö┼éa now─ů er─Ö ÔÇ×zielonejÔÇŁ kolei. Od 2017 r. Poci─ůgi elektryczne lokalnej firmy NS s─ů nap─Ödzane wy┼é─ůcznie przez farmy wiatrowe w Holandii, Belgii i Finlandii. Holenderskie poci─ůgi elektryczne przewo┼╝─ů ponad p├│┼é miliona pasa┼╝er├│w dziennie, a ich roczne zu┼╝ycie jest r├│wne zu┼╝yciu wszystkich gospodarstw domowych w Amsterdamie.

Wody Cie┼Ťniny ├ľresund mi─Ödzy Dani─ů a Szwecj─ů przecinaj─ů dwa nowe przyjazne dla ┼Ťrodowiska promy. Szwedzka firma ForSea przekszta┼éci┼éa pierwotnie statki diesla Aurora i Tycho Brahe w elektryczne. Do tej pory s─ů to najwi─Öksze tego typu statki na ┼Ťwiecie, kt├│re przesz┼éy tak─ů transformacj─Ö. Oba promy mog─ů przewozi─ç ponad 7 milion├│w pasa┼╝er├│w i 2 miliony pojazd├│w rocznie. Jedna trasa zajmuje 20 minut. Baterie ┼éaduje si─Ö przy ka┼╝dym kotwiczeniu przez 6 do 9 minut.


Ostatnie newsy