CZY RAJD├ôWK─ä DA SI─ś JE┼╣DZI─ć NA CODZIE┼â?

August 2, 2019
Ze wszystkich niesamowitych maszyn w motorsporcie samochód rajdowy jest jedynym, którym można poruszać się po drogach publicznych. Ale czy korzystanie z takiej rajdówki jak ŠKODA FABIA R5 na co dzień jest w ogóle możliwe?

Z wygl─ůdu samochody rajdowe przypominaj─ů swoje cywilne wersje. Maj─ů ┼Ťwiat┼éa, kierunkowskazy, wycieraczki, a nawet klakson. Tablice rejestracyjne na przednim zderzaku i tylnej klapie oznaczaj─ů, ┼╝e zgodnie z prawem mo┼╝na porusza─ç si─Ö nimi nie tylko po zamkni─Ötych dla ruchu odcinkach specjalnych, ale te┼╝ po drogach publicznych razem z innymi uczestnikami ruchu. Warunki formalne s─ů wi─Öc spe┼énione. Ale czy takim autem da┼éoby si─Ö je┼║dzi─ç na co dzie┼ä?

Zacznijmy od ewidentnych atut├│w rajd├│wek. Niska masa, du┼╝a moc i nap─Öd na cztery ko┼éa to gwarancja dynamicznego ruszania spod ┼Ťwiate┼é. Zawalidrog─ů na pewno nie b─Ödziecie. Z kolei klatka bezpiecze┼ästwa, kube┼ékowe fotele i wielopunktowe pasy zatroszcz─ů si─Ö o to, by w razie zagro┼╝enia nic Wam si─Ö nie sta┼éo. W przypadku dachowania jeste┼Ťcie chronieni r├│wnie dobrze, jak dziecko w swoim specjalnym foteliku. Je┼Ťli lubicie si─Ö wyr├│┼╝nia─ç, to auto z pewno┼Ťci─ů dla Was, poniewa┼╝ krzyczy nie tylko d┼║wi─Ökiem, ale i wygl─ůdem ÔÇô spojlery, poszerzenia, du┼╝e ko┼éa (je┼Ťli wybierzecie specyfikacj─Ö asfaltow─ů). Wielkie emocje gwarantowane, gdy tylko wsi─ůdziecie za kierownic─Ö. Skrzynia bieg├│w zmienia prze┼éo┼╝enia b┼éyskawicznie, a dr─ů┼╝ek znajduje si─Ö przy samej kierownicy, co jest bardzo wygodne i ergonomiczne. Baga┼╝nik? Standardowo wi─Ökszy ni┼╝ w cywilnym aucie, bo nie ma tylnego rz─Ödu siedze┼ä.

Wn─Ötrze dla wygimnastykowanych

Jednak korzystanie z rajd├│wki na co dzie┼ä nie b─Ödzie us┼éane r├│┼╝ami. Cho─ç ┼áKODA FABIA R5 z zewn─ůtrz przypomina swoj─ů cywiln─ů siostr─Ö, to ju┼╝ samo zajmowanie miejsca b─Ödzie wyzwaniem. Zanim zasi─ůdziecie w fotelu, musicie w do┼Ť─ç ekwilibrystyczny spos├│b pokona─ç klatk─Ö bezpiecze┼ästwa. Ustawienia fotela? Nie do zmiany. Fotel zamontowany jest na sta┼ée, o regulacji oparcia mo┼╝ecie zapomnie─ç, wi─Öc to auto raczej dla jednego u┼╝ytkownika, a nie rodzinny pojazd. Siedzicie inaczej ni┼╝ w standardowej ┼áKODZIE FABIA ÔÇô ni┼╝ej, a fotele s─ů przesuni─Öte nieco do ty┼éu auta, by zapewni─ç jak najkorzystniejszy rozk┼éad mas. Pilot, czyli osoba na prawym fotelu, siedzi tak nisko, ┼╝e nie widzi drogi przed sob─ů. Sportowe fotele i pasy trzymaj─ů cia┼éo w jednym po┼éo┼╝eniu. O ┼╝adnych swobodnych ruchach nie ma mowy. Wolne s─ů tylko r─Öce. Lusterka? Malutkie, na pewno nie pomog─ů podczas parkowania. G┼éowy te┼╝ raczej nie obr├│cicie, bo sportowy fotel jest zabudowany i na to nie pozwala.

Komfort niedost─Öpny nawet w opcji

Samoch├│d rajdowy zagwarantuje Wam niesamowite doznania. Uk┼éad kierowniczy jest bardzo precyzyjny i bezpo┼Ťredni, prowadzenie bez zarzutu, przyspieszenia mog─ů zazdro┼Ťci─ç posiadacze supersportowych samochod├│w. Ale komfortu od tego auta wymaga─ç nie mo┼╝ecie.

Klimatyzacja? Nie ma. W ko┼äcu to dodatkowe kilogramy i obni┼╝ona moc. W rajd├│wce nie mo┼╝na sobie na to pozwoli─ç. O przewiezieniu ca┼éej rodziny nie ma co marzy─ç. Auto wyposa┼╝one jest tylko w dwa fotele. Baga┼╝nik niby du┼╝y, ale bez system├│w przechowywania rzeczy, wi─Öc przedmioty b─Öd─ů do┼Ť─ç swobodnie przemieszcza─ç si─Ö po kabinie. Schowki? Tymczasowe torby na telefon i drobiazgi montowane do klatki bezpiecze┼ästwa. Z┼é─ůcza USB? Uchwyty na napoje? Brak. Nie ma nawet elektrycznych szyb. Ba, poza ma┼éym lufcikiem szyby w og├│le si─Ö nie otwieraj─ů. Je┼Ťli chcecie pobra─ç bilet parkingowy, b─Ödzie to wymaga┼éo wypi─Öcia si─Ö z foteli i gi─Ötkich we wszystkie strony ramion. Odbi├│r fast foodu bez otwarcia drzwi b─Ödzie niemal niemo┼╝liwy. Kaw─Ö rozlejecie.

Zawieszenie ustawione jest tak, by jak najefektywniej pokonywa─ç tras─Ö. Jest po prostu sztywne. W asfaltowej specyfikacji odczujecie ka┼╝d─ů najmniejsz─ů dziur─Ö. Kube┼ékowy fotel przykr─Öcony jest bezpo┼Ťrednio do pod┼éogi ÔÇô o amortyzacji mo┼╝ecie zapomnie─ç. Ka┼╝da zmiana bieg├│w zostanie Wam zakomunikowana metalicznym d┼║wi─Ökiem i delikatnym szarpni─Öciem, kt├│re poczujecie na swoich plecach. Nadwozie nie jest w og├│le wyg┼éuszone, wi─Öc trzeba je┼║dzi─ç w kasku lub w s┼éuchawkach. Je┼Ťli chcecie pogada─ç z pasa┼╝erem na prawym fotelu, konieczny b─Ödzie interkom, bo inaczej si─Ö nie us┼éyszycie. Auto jest tak g┼éo┼Ťne, ┼╝e wszyscy s─ůsiedzi b─Öd─ů wiedzie─ç, ┼╝e wyje┼╝d┼╝acie lub wracacie.

Samoch├│d wymaga te┼╝ niesamowitej koncentracji. Nie ma ABS, ESP, wspomaganie jest, ale o prowadzeniu jedn─ů r─Ök─ů mo┼╝ecie zapomnie─ç. Przy nawet delikatnym dodaniu gazu kierownic─Ö trzeba trzyma─ç pewnie. Peda┼éy s─ů do┼Ť─ç ma┼ée i po┼éo┼╝one blisko siebie. Warto zainwestowa─ç w buty rajdowe, bo zwyczajne obuwie mo┼╝e okaza─ç si─Ö za szerokie. Trzeba zaakceptowa─ç jeszcze podwy┼╝szony apetyt na paliwo i konieczno┼Ť─ç tankowania wysokooktanowej benzyny. Je┼Ťli i to Wam nie przeszkadza, to z rajd├│wk─ů na co dzie┼ä da si─Ö ┼╝y─ç.

Prezentowany materia┼é dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wy┼é─ůcznie wizerunkowy. Samoch├│d ten nie jest dost─Öpny w sprzeda┼╝y na rynku polskim

Ostatnie newsy