CO KRYJE SIĘ ZA KOLOREM SAMOCHODU?

CO KRYJE SIĘ ZA KOLOREM SAMOCHODU?

CO KRYJE SIĘ ZA KOLOREM SAMOCHODU?

22. 11. 2018

Jakie są najpopularniejsze kolory samochodów? Jakie wrażenie wywierają na nas różne kolory? A jakie warstwy faktycznie tworzą kolorową powłokę nadwozia? Przyjrzyjmy się tematowi bliżej.

Kolory są niezbędne w naszym życiu, pomagając nam rozpoznawać ludzi i przedmioty, a jednocześnie zasadniczo wpływają na to, jak myślimy i jaki jest nasz poziom szczęścia. Jak wyglądałoby życie w bezbarwnym świecie? Cóż, czarno-białe. Z pewnością jednak czerń i biel to także kolory. W rzeczywistości są to kolory najbardziej pożądane przez właścicieli samochodów.

Pięć najczęściej występujących kolorów z palety ŠKODA to perłowy efekt czarnej magii, metaliczny szary kwarc, biały cukierek, srebrny metaliczny brylant i biały metaliczny księżyc. Dopiero gdy dojdziemy do szóstego miejsca, natkniemy się na pierwszy prawdziwy „kolor” jakim jest metaliczny niebieski. Ta tendencja utrzymywała się przez cały 2017 r. i w pierwszej połowie 2018 r., pomijając fakt, że niewielu innych producentów samochodów oferuje taką samą szeroką gamę kolorów jak ŠKODA. Istnieje 15 standardowych kolorów, które rosną do liczby 67, gdy weźmiemy pod uwagę wszystkie opcje dostępne w różnych modelach. Samą ŠKODA SUPERB można kupić w dowolnym z 60 odcieni.

Czy to niepotrzebna tolerancja? Chyba nie. Kolory mają na nas większy wpływ, niż nam się wydaje. I oczywiście, jeśli chodzi o samochody, różne kolory pomagają nam odróżniać się od siebie. Chcesz wyjątkowy samochód, który produkuje się tylko raz w roku? To wybierz coś takiego jak liliowy, a może jeden z zielonych - miętowy lub malachitowy - z oferty ŠKODA. W 2017 r. każdy z tych odcieni został wybrany przez jednego klienta i każdy był przeznaczony dla innego modelu. Różowa opcja ŠKODY OCTAVIA okazała się bardziej popularna, kolor wybrany zaledwie przez dwie osoby.

Powszechnie wiadomo, że kobiety bardziej rozpoznają kolory. Potwierdza to profesor František Vyskočil, neurofizjolog z Instytutu Fizjologii Akademii Nauk. „Pola widzenia u kobiet lepiej się pokrywają i potrafią opisywać kolory w najdrobniejszych szczegółach. Wynika to prawdopodobnie z tego, że od czasów prehistorycznych kobiety musiały zdecydować, które jedzenie jest gotowe do spożycia, a które nie jest jeszcze dojrzałe i czy w ogóle można je spożywać”- wyjaśnia. Kobiety mają również lepsze widzenie peryferyjne, podczas gdy mężczyźni mają lepsze poczucie dystansu i perspektywy.

Wpływ kolorów na psychikę był dyskutowany już w starożytnej Grecji. W V wieku p.n.e. grecki lekarz Hipokrates, człowiek odpowiedzialny za podział temperamentów na optymistyczne, flegmatyczne, choleryczne i melancholijne, przypisywał różne kolory różnym naturom. Nawet dzisiaj spektrum kolorów jest wykorzystywane w psychologii do testów osobowości w oparciu o odcienie, które preferują różni ludzie. Pesymiści - i częściej mężczyźni - skłaniają się ku ciemniejszym kolorom, podczas gdy kobiety i optymiści wolą jaśniejsze odcienie.

Jeśli animacja nie jest widoczna, spróbuj ponownie z wyświetlaczem o wyższej rozdzielczości.

Kolory nie tylko zmieniają nastrój. Wpływają również na sposób, w jaki postrzegamy temperaturę. Według jednego z badań osoby siedzące w bardzo gorącym samochodzie nie obniżyły tak bardzo temperatury klimatyzacji, gdy wnętrze było w „zimnych” kolorach fioletu, błękitu lub zieleni. W obliczu żółtych lub czerwonych akcesoriów uczestnicy byli znacznie bardziej świadomi upału. To dobra wiadomość dla właścicieli ŠKODA OCTAVIA i ŠKODA KAROQ: w zależności od poziomu wyposażenia mogą zmienić oświetlenie otoczenia na jeden z dziesięciu różnych odcieni - zimne kolory latem, cieplejsze kolory zimą oraz czerwony lub pomarańczowy, aby powstrzymać efekt zmęczenia.

Z punktu widzenia produkcji niewiele różni się między farbami. „Pierwszą warstwą stosowaną w lakierni jest fosforan, który służy do mycia nadwozia”, mówi Pavel Mizera, kierownik lakierni w fabryce ŠKODA w Mladá Boleslav. „Następnie karoseria zanurza się w kąpieli antykorozyjnej, a następnie uszczelniana jest plastikiem. Następnie jest wypełniacz, lakier bazowy i lakier bezbarwny. Zaokrąglamy cały proces, konserwując wnęki woskiem”.

Farby ŠKODA są dostarczane przez różnych producentów i dostarczane w pojemnikach ze stali nierdzewnej o dużej pojemności. Specjaliści przeprowadzają kontrole całej partii i każdego pojemnika osobno, aby zapewnić jak najwyższą jakość. W tym roku zakład w Kvasinach wprowadził nową technologię malowania, która jest bardziej precyzyjna i ekonomiczna. „Zamiast sprężonego powietrza farba jest nakładana za pomocą elektrostatyki. Innymi słowy, kolor jest ładowany elektrycznie w głowicy robota, dzięki czemu farba lepiej przylega do nadwozia. Poprawia to przyczepność i zapobiega nadmiernemu rozpylaniu, gdy jakiś materiał kończy się z dala od nadwozia. Dzięki temu możemy zagwarantować wysoką jakość i zaoszczędzić nawet kilogram farby”, mówi Mizera, opisując dokładnie cały proces.

Na OCTAVIA potrzeba ponad 14 kilogramów materiału powłokowego. Z tego farba stanowi nieco ponad trzy kilogramy. W rezultacie nowa technologia przynosi znaczne oszczędności. Co ciekawe, po uwzględnieniu PCW i wosku samochód jest „obciążany” przez prawie trzydzieści kilogramów elementów ochronnych, gdy opuszcza lakiernię. Lakier jest sprawdzany na każdym pojeździe przez specjalnie przeszkolonych ekspertów. Zakład Mladá Boleslav testuje teraz 36-aparatowy skaner do monitorowania powierzchni nadwozia za pomocą wiązek światła.

ŠKODA oferuje również unikatowy dwukolorowy korpus dla ŠKODY FABIA. Proces lakierowania jest bardziej złożony, ponieważ należy zdjąć boczne i tylne drzwi, a następnie samochód należy odpowiednio obkleić. W rezultacie produkcja trwa dłużej, ale efektem końcowym jest wyjątkowy samochód. Dwukolorowe nadwozia są zazwyczaj oferowane tylko przez marki premium ze względu na dodatkową pracę, więc FABIA jest wyjątkowa w swojej kategorii.

CZY WIEDZIAŁEŚ…?

ŠKODA ma najszybszą linię do nakładania lakieru nawierzchniowego w dowolnym miejscu w grupie VW - całe nadwozie można pokryć w 37 sekund.

Dzięki nowoczesnej technologii fabryka Mladá Boleslav może malować 2200 karoserii dziennie, a zakład Kvasiny obsługuje prawie 1000 sztuk.

Po uwzględnieniu PCW i wosku samochód zostaje „obciążony” przez prawie trzydzieści kilogramów elementów ochronnych, gdy opuszcza lakiernię.

Właściciele modeli ŠKODA z regulowanym oświetleniem otoczenia mogą w razie potrzeby wybrać kolor wewnętrznych pasków świetlnych - zimne odcienie w czasie upałów, cieplejsze kolory w zimie oraz czerwony lub pomarańczowy, gdy muszą bardziej skoncentrować się.

Nastrojowe oświetlenie w cieniu tworzy wyjątkową atmosferę wewnątrz, gdy na zewnątrz jest ciemno. To oświetlenie, zintegrowane z listwą drzwi, oferuje dziesięć różnych kolorów.

„CZERWONA SUKIENKA DLA PANNY MŁODEJ” I BRAMKARZA

Oprócz biologicznego sposobu, w jaki postrzegamy kolory, należy wziąć pod uwagę również obyczaje kulturowe. W Europie uważamy za rzecz oczywistą, że panny młode będą białe sukienki, jako kolor czystości i niewinności. Chińscy nowożeńcy natomiast wolą czerwone sukienki, ponieważ dla nich czerwony oznacza ogień, fortunę i radość. Sondaże pokazują, że to nie przypadek, że sportowcy również wybierają kolor czerwony. W 2011 r. naukowcy z Oxford University opublikowali badanie wyjaśniające, że sportowcy ubrani na czerwono odnoszą statystycznie większe sukcesy. Ich koledzy z Chichester zauważyli, że bramkarz ubrany na czerwono z większym prawdopodobieństwem uniknie kary na boisku. Według autorów czerwony wiąże się z niebezpieczeństwem lub dominacją, więc osoby wykonujące rzut karny częściej podążają za bramkarzem i częściej kopią piłkę w jego kierunku. Tego rodzaju statystyki nie są przechowywane w przypadku wypadków drogowych, ale można śmiało powiedzieć, że pojazdy w wyrazistych kolorach są bardziej widoczne nawet w gorszych warunkach oświetleniowych.

Ostatnie newsy

Wszystkie newsy