BITWA POKOLEŃ:

BITWA POKOLEŃ: KALLE ROVANPERA KONTRA HARRI ROVANPERA

BITWA POKOLEŃ: KALLE ROVANPERA KONTRA HARRI ROVANPERA

21. 2. 2019

Większość 18-latków z zupełnie świeżutkim prawem jazdy bardzo denerwuje się jazdą z tatą siedzącym na miejscu pasażera. Tym razem to tata był bardziej zdenerwowany. Dlaczego? Ponieważ młodzieniec to Kalle Rovanperä, nowy talent ŠKODA Motorsport.

Kalle Rovanperä krzyczy: „Nigdy w życiu nie byłem tak podekscytowany!” Patrzy, jak jego tata Harri zasiada za kierownicą samochodu rajdowego WRC - po raz pierwszy od 12 lat. Na torze testowym ŠKODA Motorsport w głębi czeskich lasów odbywa się niezwykłe spotkanie. Harri Rovanperä, który startował w ŠKODA FABIA WRC w Rajdowych Mistrzostwach Świata 2006, przyjechał wraz ze swoim synem, Kalle, który wygrał dwa wyścigi WRC 2 w swoim próbnym samochodzie ŠKODA FABIA R5 i świętował pełnoletność, zajmując trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej w Kategoria WRC 2.

Nie codziennie masz okazję na taki rodzinny pojedynek! Zespół Storyboard firmy ŠKODA skorzystał z okazji, aby zmierzyć się z dwiema generacjami samochodów rajdowych i kierowców rajdowych.
https://youtu.be/s2F9_Ykc2Mw

JAZDA NA 120 PROCENT!

Kalle rozpoczął jazdę, gdy był małym dzieckiem. Kiedy większość chłopców w jego wieku bawiła się samochodami Matchbox, dryfował już prawdziwym samochodem wyścigowym po zaśnieżonych torach w fińskim lesie. Jego ojciec Harri był jego mentorem sportów motorowych od wczesnego dzieciństwa. Oglądając je, nie można nie zauważyć ich naturalnego partnerstwa. Jest to jednak ich pierwsza autentyczna okazja na wspólną jazdę samochodami, którymi jeździli na słynnych torach rajdowych na całym świecie.

„Byłem małym dzieckiem, kiedy tata ścigał się, więc niewiele pamiętam. Dzięki temu możemy pojeździć razem o wiele bardziej przyjemnie. Wspaniale było patrzeć, jak tata wchodzi w strefę, nabiera tempa, znajduje skupienie i przyspiesza. W końcu to było jak jazda w prawdziwym rajdzie. Byłem z niego niesamowicie dumny”- wykrzykuje Kalle, który stał przy torach podczas rozgrzewek, kibicując podekscytowanemu ojcu.

Szybko stało się jasne, że mimo ostatnich 12 lat od ostatniego wyścigu WRC Harri Rovanperä nie zapomniał, jak prowadzić auto. „Minęło wiele lat, a warunki tutaj są naprawdę trudne, podobnie jak na rajdzie Monte Carlo. Ale zacząłem to odczuwać po kilku okrążeniach. Kiedy wykonywaliśmy biegi czasowe, było to wspaniałe doświadczenie”, wyjaśnia Rovanperä senior. Jego spektakularne dryfy na lodowych drogach leśnych nie pozostawiają wątpliwości, że wciąż ma przydomek „sisu” - fińską koncepcję determinacji i odwagi. Jednocześnie było jasne, kto jest tutaj aktywnym kierowcą rajdowym. Po każdym okrążeniu treningowym Kalle udzielał ojcu porad na temat najlepszej linii pokonywania zakrętów, właściwego punktu hamowania i kiedy może naprawdę podjechać nim, aby jak najlepiej wykorzystać swój samochód.
Obaj kierowcy również znaleźli się, dość nietypowo, na siedzeniu drugiego kierowcy, ale ich odczucia na ten temat były bardzo różne.

„Zwykle nie jeżdżę jak szaleniec, a kiedy to robię, zawsze się boję. Ale z tatą czułem się bezpiecznie. Wiem, że kiedy jestem z nim, nic złego się nie stanie. Nie zrobiłby niczego, co mogłoby nam zagrozić”- powiedział Kalle po przejażdżce FABIA WRC, wykazując ogromne zaufanie do umiejętności ojca. Z drugiej strony Harri wyglądał na znacznie bardziej zdenerwowanego, wychodząc z prawego siedzenia FABIA R5. „Dla mnie było trochę inaczej. Oczywiście mam zaufanie do Kalle, ale jechał strasznie szybko… Nie, żebym się naprawdę źle czuł, ale nie mogę powiedzieć, że dobrze się bawiłem. Kalle mówi, że jechał na 80%, ale dla mnie wydawało się, że była to jazda na 120% ”, śmieje się Harri.

Jak Harri porównałby napęd w każdym samochodzie? „Konfiguracja samochodu jest obecnie bardzo precyzyjna, krzywa mocy jest bardzo liniowa i przewidywalna w R5. Dlatego też styl jazdy jest nieco inny niż kiedyś. Dla mnie to właśnie jest największa różnica”, zastanawia się Harri, a Kalle kiwa głową.

DŁUGA DROGA NA SZCZYT

Podczas gdy Kalle zaczął doskonalić swój talent jazdy w młodym wieku i rozpoczął karierę bardzo wcześnie, historia Harri nie różniła się zbytnio. „Kiedy byłem młody, bardziej interesowałem się jazdą na nartach i dużo później wsiadłem do samochodów wyścigowych. Miałem 22 lata, kiedy oglądałem rajd z moim przyjacielem i myśleliśmy, że wygląda to dość łatwo i może moglibyśmy spróbować. Z drugiej strony Kalle miał dziesięć lat, kiedy przyszedł do mnie i powiedział, że chciałby spróbować kariery rajdowej”- opowiada Harri o swoich początkach.

Łatwo oceniać jest wiele lat ciężkiej pracy. W ubiegłym roku, w swoim pierwszym sezonie ze ŠKODA Motorsport, Kalle Rovanperä pomógł czeskiej drużynie zdobyć wynik 1-2-3 w klasyfikacji generalnej WRC 2, kiedy zajął miejsce za kolegami z drużyny Pontusem Tidemandem i mistrzem świata Janem Kopeckym. Panujący mistrz nie pochwala swojego młodego kolegi. „Kalle ma się świetnie i jest bardzo zaawansowanym i dojrzałym kierowcą jak na swój wiek. Myślę, że pewnego dnia zostanie mistrzem świata - powiedział Kopecký. Oto interesujący fakt - podczas swojej długiej kariery Kopecký najpierw rywalizował z Harri w mistrzostwach świata, a teraz są kolegami z synem Harriego, Kalle.

Kalle nie ukrywa swoich ambicji. „Pewnego dnia chcę być najlepszy. Zobaczymy - w tej chwili robimy to powoli, krok po kroku”, deklaruje. I jest pewien, że jego ojciec Harri będzie przy nim na każdym kroku. „Ponieważ Kalle jeździ dla ŠKODA Motorsport, mam o wiele mniej pracy. Mimo to muszę dbać o wiele rzeczy. I tak naprawdę nie mam nic przeciwko, jest to coś, co chętnie robię”, podsumowuje Harri.

KTO BYŁ SZYBSZY?

Ojciec czy syn? Liczby są po stronie Harri. Oba samochody ważą mniej więcej tyle samo, ale sprawdzona w czasie FABIA WRC ma większy silnik, nieco większą moc i moment obrotowy prawie o połowę wyższy. Z drugiej strony, Harri nie prowadził samochodu od ponad 10 lat i miał tylko kilka przejazdów, aby się rozgrzać. Dla kontrastu, Kalle trenuje prawie stale i doprowadził swój samochód do zwycięstwa w dwóch bardzo trudnych rajdach WRC 2 - Rajd Walii GB i Rajd RACC Katalonia - zdobywając wystarczającą liczbę punktów, aby osiągnąć trzecie miejsce w mistrzostwach. Mimo to obaj kierowcy zrobili to dla zabawy, przy czym żaden z nich nie pojechał naprawdę płasko, więc końcowy wynik to tylko przybliżone porównanie ich tempa.

Ostatnie newsy

Wszystkie newsy