ANIO┼ü STR├ô┼╗ ÔÇô JAK ┼áKODA FABIA R5 CHRONI SWOJ─ä ZA┼üOG─ś

May 15, 2019
Poza nap─Ödem 4├Ś4 i turbodo┼éadowanym silnikiem jest jeszcze jedna wa┼╝na rzecz, kt├│ra odr├│┼╝nia model ┼áKODA FABIA R5 od modelu produkcyjnego: systemy bezpiecze┼ästwa. W samochodzie rajdowym nie znajdziesz sze┼Ťciu poduszek powietrznych ani systemu Front Assist, ale oferuje on szereg interesuj─ůcych funkcji chroni─ůcych za┼éog─Ö na trasie rajdu. Konstrukcja samochodu rajdowego podlega surowym przepisom FIA (Mi─Ödzynarodowej Federacji Samochodowej), kt├│re opieraj─ů si─Ö na wieloletnim do┼Ťwiadczeniu w dziedzinie bezpiecze┼ästwa kierowc├│w. Przyjrzyjmy si─Ö, w jaki spos├│b ┼áKODA FABIA R5 chroni swoj─ů za┼éog─Ö.

Supersztywna klatka

Klatka bezpiecze┼ästwa to rama ochronna wewn─ůtrz samochodu rajdowego. Odgrywa ona kluczow─ů rol─Ö w chronieniu za┼éogi, dlatego te┼╝ FIA dyktuje jej konstrukcj─Ö w najmniejszych szczeg├│┼éach w za┼é─ůczniku J ÔÇô art. 253 przepis├│w technicznych dla samochod├│w rajdowych. Klatka musi by─ç wykonana z bezszwowej, ci─ůgnionej na zimno niestopowej stali w─Öglowej o ograniczonej zawarto┼Ťci w─Ögla i manganu. Rury musz─ů by─ç zginane w procesie obr├│bki na zimno z minimaln─ů mo┼╝liw─ů zmian─ů ┼Ťrednicy, aby zapobiec zmianom sztywno┼Ťci rury w zgi─Öciu. Istniej─ů r├│wnie┼╝ ┼Ťcis┼ée zasady dotycz─ůce jako┼Ťci i wyko┼äczenia spoin.

Prawid┼éowo uformowana i spawana klatka bezpiecze┼ästwa z uko┼Ťnymi elementami w dachu, drzwiach przednich i baga┼╝niku jest mocowana do karoserii w kilku miejscach, zamieniaj─ůc j─ů w sta┼é─ů cz─Ö┼Ť─ç konstrukcji samochodu. Opr├│cz zapewnienia ochrony za┼éodze, s┼éu┼╝y ona r├│wnie┼╝ do znacznego zwi─Ökszenia sztywno┼Ťci skr─Ötnej samochodu. Niewielk─ů przesad─ů jest stwierdzenie, ┼╝e gdyby osie i silnik by┼éy przykr─Öcone do klatki na k├│┼ékach, sama skorupa nadwozia nie by┼éaby nawet potrzebna. Tak zreszt─ů zbudowano s┼éynne rajd├│wki grupy B ÔÇô wszystkie elementy zosta┼éy zamontowane do ramy kosmicznej, a korpus z w┼é├│kna szklanego lub kewlaru s┼éu┼╝y┼é tylko do przykrycia wn─Ötrzno┼Ťci. Klatki bezpiecze┼ästwa nowoczesnych samochod├│w rajdowych s─ů tak zaprojektowane, ┼╝e w razie wypadku lub jakiegokolwiek uderzenia przestrze┼ä dla za┼éogi pozostaje nienaruszona.

Je┼╝eli w trakcie rajdu powstaje jaki┼Ť defekt ramy, to przedstawiciele FIA musz─ů dok┼éadnie oceni─ç, czy dosz┼éo do uszkodzenia konstrukcji. W takim przypadku samoch├│d nie mo┼╝e dalej jecha─ç ze wzgl─Ödu na zagro┼╝enie dla bezpiecze┼ästwa za┼éogi. Innymi s┼éowy, odpowiednio sztywna, nienaruszona rama to niezb─Ödnik samochodu rajdowego.

Specjalne fotele

Du┼╝─ů uwag─Ö po┼Ťwi─Öca si─Ö r├│wnie┼╝ siedzeniom kierowcy i pilota. W przypadku samochod├│w kategorii R5 FIA wymaga stosowania siedze┼ä zgodnych z norm─ů FIA 8862-2009 ÔÇô 39-stronicow─ů regulacj─ů opisuj─ůc─ů wszystkie specyfikacje foteli wy┼Ťcigowych. Wa┼╝ny jest nie tylko spos├│b monta┼╝u wewn─ůtrz pojazdu, ale r├│wnie┼╝ precyzyjne kszta┼éty, wytrzyma┼éo┼Ť─ç poszczeg├│lnych cz─Ö┼Ťci i odporno┼Ť─ç materia┼é├│w na ogie┼ä.

G┼é├│wn─ů r├│┼╝nic─ů mi─Ödzy siedzeniami rajdowymi i ÔÇ×cywilnymiÔÇŁ jest sta┼éa pozycja jazdy, poniewa┼╝ skorupa fotela to jeden element. Istnieje r├│wnie┼╝ masywne wzmocnienie boczne, kt├│re powstrzymuje kierowc─Ö i pilota przed poruszaniem si─Ö na boki. Podp├│rki musz─ů mie─ç co najmniej 150 mm na poduszce siedzenia, 195 mm na wysoko┼Ťci ramion, a w g├│rnym punkcie, gdzie podtrzymuj─ů kask kierowcy, 230 mm. W zestawie znajduj─ů si─Ö r├│wnie┼╝ certyfikowane sze┼Ťciopunktowe uprz─Ö┼╝e wy┼Ťcigowe. Nie s─ů one zbyt wygodne, ale to nie jest wa┼╝ne w samochodzie rajdowym. Najwa┼╝niejsze jest utrzymanie kierowcy w fotelu, poniewa┼╝ pozwala mu to lepiej czu─ç ruch samochodu i przyczepno┼Ť─ç opon.

Innym ciekawym aspektem jest cena rajdowych foteli. Cho─ç nie s─ů one ogrzewane ani wentylowane, ani nie maj─ů funkcji masa┼╝u, mog─ů kosztowa─ç oko┼éo 4000 euro za sztuk─Ö.

Materiały ochronne w kokpicie

W przypadku zderzenia bocznego ┼áKODA FABIA R5 chroni za┼éog─Ö specjaln─ů piank─ů poch┼éaniaj─ůc─ů energi─Ö. Po raz kolejny FIA okre┼Ťla dok┼éadne w┼éa┼Ťciwo┼Ťci materia┼éu, w tym list─Ö zatwierdzonych producent├│w, na kt├│rej znajduje si─Ö m.in. ┼áKODA. Ca┼éa przestrze┼ä wewn─ůtrz drzwi jest wype┼éniona t─ů piank─ů, podobnie jak przestrze┼ä mi─Ödzy siedziskiem a bocznymi sekcjami klatki.

Pianka wype┼énia r├│wnie┼╝ przestrze┼ä pomi─Ödzy s┼éupkiem B a g├│rn─ů cz─Ö┼Ťci─ů fotela, spe┼éniaj─ůc funkcj─Ö podpory dla kasku. Ma ona tylko 10 cm grubo┼Ťci, ale w przypadku uderzenia jest w stanie poch┼éon─ů─ç du┼╝o energii i skutecznie zmniejszy─ç si┼é─Ö wywieran─ů na g┼éow─Ö kierowcy. W sportach motorowych liczy si─Ö ka┼╝dy centymetr, a je┼Ťli chodzi o ochron─Ö za┼éogi, ma to jeszcze wi─Öksze znaczenie.

Prezentowany materia┼é dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wy┼é─ůcznie wizerunkowy. Samoch├│d ten nie jest dost─Öpny w sprzeda┼╝y na rynku polskim.

Ostatnie newsy