ADRENALINA W PARKU SERWISOWYM. DOŚWIADCZENIE MECHANIKÓW

March 28, 2019
Oto to nieznani bohaterowie rajd├│w samochodowych. W parku serwisowym mechanicy ┼áKODA Motorsport walcz─ů przez kilka sekund r├│wnie zaciekle, jak kierowcy podczas etap├│w rajdowych. Przeczytaj ich ekscytuj─ůce historie zza kulis.

Bycie mechanikiem ┼áKODA Motorsport to wi─Öcej ni┼╝ praca na pe┼ény etat. Cz┼éonkowie zespo┼éu sp─Ödzaj─ů sw├│j prywatny czas na budowaniu i przygotowywaniu samochod├│w rajdowych ┼áKODA FABIA R5 - niekt├│re dla zespo┼éu fabrycznego, a wi─Öcej dla zespo┼é├│w klienta. Nie zapominajmy, ┼╝e ┼áKODA Motorsport sprzeda┼éa prawie trzysta takich samochod├│w rajdowych na ca┼éym ┼Ťwiecie. Co wi─Öcej, cz┼éonkowie zespo┼éu fabrycznego sp─Ödzili pe┼éne 130 dni za granic─ů na wydarzeniach WRC w zesz┼éym roku. Oznacza to, ┼╝e przez wi─Öksz─ů cz─Ö┼Ť─ç roku s─ů daleko od domu, a wy┼Ťcigi oznaczaj─ů d┼éugie okresy oczekiwania, przeplatane chwilami bezwzgl─Ödnego stresu. Nie ka┼╝dy mo┼╝e sobie z tym poradzi─ç.

ÔÇ×Nie chodzi tylko o r─Öczne umiej─Ötno┼Ťci, musisz tak┼╝e by─ç bystry i czujny. Podczas rajdu po prostu nie mo┼╝esz sp─Ödzi─ç 10 minut na wymianie hamulc├│w. Poza tym, ┼╝e jeste┼Ť w dobrej formie fizycznej, musisz tak┼╝e by─ç bardzo twardy psychicznie - musisz by─ç dobry w radzeniu sobie ze stresem bez paniki. Kiedy samoch├│d wymaga wi─Öcej do zrobienia ni┼╝ masz na to czas, musisz szybko zdecydowa─ç, co trzeba zrobi─ç, a tak┼╝e musisz by─ç elastyczny w podejmowaniu decyzji wraz z innymiÔÇŁ, wyja┼Ťnia V├íclav ┼áv├íb, cz┼éonek ┼áKODA Motorsport od o┼Ťmiu lat.

DOBRZE SKOORDYNOWANA ORKIESTRA

Podczas rajdu ka┼╝dy mechanik odpowiada za jedn─ů czwart─ů samochodu, kt├│r─ů zna na wylot. Zazwyczaj trzymaj─ů si─Ö tej cz─Ö┼Ťci samochodu przez ca┼éy sezon - przedni lewy, przedni prawy, tylny lewy, tylny prawy. Oczywi┼Ťcie maj─ů tak┼╝e umiej─Ötno┼Ťci obs┼éugi ka┼╝dej innej cz─Ö┼Ťci samochodu, ale celem jest 100% wydajno┼Ťci. Na przyk┼éad, je┼Ťli masz pozycj─Ö przedniego prawego ko┼éa, oznacza to, ┼╝e jeste┼Ť odpowiedzialny za o┼Ť, amortyzator, hamulce, doln─ů cz─Ö┼Ť─ç silnika, skrzyd┼éo, drzwi, siedzenie drugiego kierowcy i inne cz─Ö┼Ťci wewn─Ötrzne. Wa┼╝ne jest r├│wnie┼╝, aby uwa┼╝a─ç na wycieki, takie jak wszelkie oznaki wycieku p┼éynu hamulcowego. Na ka┼╝dej ┼Ťrubie znajduj─ů si─Ö r├│wnie┼╝ oznaczenia wskazuj─ůce najmniejszy ruch.

ÔÇ×Przy regularnym serwisie wszyscy mechanicy pozostaj─ů w ustalonej pozycji. Je┼Ťli konieczna jest wi─Öksza naprawa, musimy by─ç wszechstronni. Pomagamy sobie nawzajem i koncentrujemy si─Ö na tym, co wa┼╝neÔÇŁ- wyja┼Ťnia Luk├í┼í Krupka. ÔÇ×Naprawianie uszkodze┼ä karoserii po du┼╝ych zastawkach jest szczeg├│lnie skomplikowane. Poniewa┼╝ nie mamy czasu na wycinanie lub spawanie cz─Ö┼Ťci, musimy improwizowa─ç i stara─ç si─Ö z┼éo┼╝y─ç cz─Ö┼Ťci jak najlepiej w ograniczonym czasieÔÇŁ.

Pi─ůty cz┼éonek zespo┼éu mechanik├│w to specjalista od silnik├│w, kt├│ry oczywi┼Ťcie koncentruje si─Ö na silniku. Ta osoba pe┼éni funkcj─Ö r├│wnie┼╝ jako g┼é├│wny mechanik i zapewnia, ┼╝e ca┼éy zesp├│┼é pracuje w harmonii. Specjalista od silnik├│w przegl─ůda list─Ö zada┼ä i sprawdza, czy kto┼Ť potrzebuje pomocy. Z kolei jego rozkazy pochodz─ů od g┼é├│wnego technika, kt├│ry ma kontakt z za┼éog─ů podczas wy┼Ťcigu. Na przyk┼éad, je┼Ťli kierowca zauwa┼╝y du┼╝y wybuch lub wstrz─ůs podczas etapu rajdu, zesp├│┼é uprzednio zast─Öpuje niekt├│re cz─Ö┼Ťci. W parku serwisowym nie ma czasu na skomplikowane pomiary. Przede wszystkim nale┼╝y zapobiega─ç problemom. Innym wa┼╝nym czynnikiem jest to, ┼╝e je┼Ťli kierowca sp─Ödza kilka sezon├│w w zespole, zachowuje t─Ö sam─ů mechanik─Ö, poniewa┼╝ wszyscy znaj─ů si─Ö dobrze i s─ů ┼Ťwietnie skoordynowani.

PRACA, Z KT├ôREJ NIKT NIE CHCE ZREZYGNOWA─ć

Wszyscy mechanicy chwal─ů cechy, kt├│re ┼áKODA FABIA R5 pokaza┼éa w ostatnich latach w rajdach na ca┼éym ┼Ťwiecie. ÔÇ×Ten samoch├│d wykonuje zadanie. Jest solidny, nie jest niepotrzebnie skomplikowany i dla mnie praca z nim jest przyjemno┼Ťci─ů. W por├│wnaniu z innymi modelami jest to bardzo fajny samoch├│d z punktu widzenia mechanikaÔÇŁ- wyja┼Ťnia Luk├í┼í Brodsk├Ż. Luk├í┼í Krupka zgadza si─Ö z tym. ÔÇ×Wiem, ┼╝e wielu mechanik├│w uwielbia FABIA S2000, ale ┼éatwiej jest pracowa─ç nad R5, a jako┼Ť─ç wykonania jest na innym poziomie. Nowa wersja jest w przygotowaniu i oczekujemy, ┼╝e b─Ödzie to kolejny krok naprz├│d. Nast─Öpny b─Ödzie prawdopodobnie samonaprawiaj─ůcy si─Ö, a my po prostu b─Ödziemy sta─ç i patrze─ç si─ÖÔÇŁ - ┼Ťmieje si─Ö.

By─ç mo┼╝e s─ů to niekt├│re z powod├│w, dla kt├│rych nikt w zespole nie my┼Ťli o odej┼Ťciu z tej niezwyk┼éej linii pracy w daj─ůcej si─Ö przewidzie─ç przysz┼éo┼Ťci. Dla wi─Ökszo┼Ťci z nich samochody, a zw┼éaszcza sporty motorowe, by┼éy pasj─ů na ca┼ée ┼╝ycie. ÔÇ×Zar├│wno m├│j ojciec, jak i wujek rywalizowali w krajowych mistrzostwach i budowali samochody rajdowe w domu. Od ma┼éego je┼║dzi┼éem samochodami, a┼╝ w ko┼äcu ja i m├│j brat trafili┼Ťmy tutaj. Nigdzie indziej nie chcieliby┼Ťmy by─çÔÇŁ- m├│wi Filip Jar┼żabek.

Cho─ç mo┼╝e to by─ç trudne, dla wielu praca ta jest spe┼énieniem marze┼ä. ÔÇ×Jako m─Ö┼╝czy┼║ni kochamy samochody i adrenalin─Ö. W rajdzie lubi─Ö rywalizacj─Ö. Nie przychodzimy tutaj, ┼╝eby si─Ö pochwali─ç. Przychodzimy wygra─ç. I podobnie jak za┼éogi, my w zespole serwisowym do┼Ťwiadczamy tego w pe┼éniÔÇŁ, m├│wi V├íclav ┼áv├íb. Mo┼╝liwo┼Ť─ç bycia zaanga┼╝owanym jest najwi─Öksz─ů motywacj─ů. ÔÇ×Uwielbiam atmosfer─Ö rajdow─ů. Kiedy ogl─ůda┼éem zawody w telewizji, nigdy nie my┼Ťla┼éem, ┼╝e pewnego dnia stan─Ö si─Ö cz─Ö┼Ťci─ů tego show. Du┼╝ym plusem jest to, ┼╝e jeste┼Ťmy gangiem partner├│wÔÇŁ- dodaje Vladim├şr ┼á┼ąastn├Ż.


NAJBARDZIEJ DRAMATYCZNE CHWILE W SEZONIE OSTATNEGO ROKU OCZAMI MECHANIKA

LUK├ü┼á KRUPKA: DRAMATYCZNA WYMIANA USZCZELKI TURBOSPR─ś┼╗ARKI (RAJD W MEKSYKU)

ÔÇ×W Meksyku by┼éo naprawd─Ö gor─ůco, a silnik musia┼é r├│wnie┼╝ radzi─ç sobie z wy┼╝szymi temperaturami. W takich warunkach uszczelka turbospr─Ö┼╝arki cz─Östo si─Ö przepala. Samoch├│d traci moc, a w najgorszym przypadku mo┼╝e si─Ö zapali─ç, je┼Ťli go nie naprawimy. Gdy tylko us┼éyszeli┼Ťmy d┼║wi─Ök wydawany przez silnik, gdy samoch├│d podjecha┼é na serwis, wiedzieli┼Ťmy, ┼╝e uszczelka turbospr─Ö┼╝arki prawdopodobnie b─Ödzie wymaga─ç wymiany. Technicy potwierdzili nasze podejrzenia po usuni─Öciu danych. Turbospr─Ö┼╝arka prawdopodobnie wytrzyma┼éaby troch─Ö d┼éu┼╝ej, ale samoch├│d musia┼é jeszcze jecha─ç przez ca┼ée popo┼éudnie. Zwykle jest to pi─Öciominutowa praca zast─Öpcza, ale sprawy si─Ö skomplikowa┼éy i nagle stan─Öli┼Ťmy przed ni─ů trzy razy. Podgrzane ┼Ťruby utkn─Ö┼éy i nie mogli┼Ťmy ich odnale┼║─ç. Trywialna praca przerodzi┼éa si─Ö w dramat. Byli┼Ťmy na kraw─Ödzi, a nerwy pozbawiaj─ů ci─Ö si┼éy. Co gorsza, moje r─Öce znajdowa┼éy si─Ö nad moj─ů g┼éow─ů tak d┼éugo, ┼╝e krew nie kr─ů┼╝y┼éa prawid┼éowo i zacz─ů┼éem ca┼éy dr─Ötwie─ç. By┼éem tak spragniony, ┼╝e nie mog┼éem wydoby─ç z siebie ani jednego s┼éowa, ale dali┼Ťmy rad─ÖÔÇŁ.

FILIP JAR┼ŻABEK: ZMIANA SKRZYNI BIEG├ôW W 10 MINUT (RAJD BARUM, CZECHY)

ÔÇ×Rano technicy przyszli do nas, m├│wi─ůc, ┼╝e nie s─ů zadowoleni z dzia┼éania skrzyni bieg├│w i ┼╝e musimy j─ů wymieni─ç. Problem polega┼é na tym, ┼╝e mieli┼Ťmy tylko 15-minutowy post├│j serwisowy, co w rzeczywisto┼Ťci oznacza oko┼éo 10 minut czasu na prawdziw─ů prac─Ö. To wcale nie jest du┼╝o czasu - musisz podnie┼Ť─ç samoch├│d, zdj─ů─ç pokryw─Ö silnika i o┼Ť, poluzowa─ç dr─ů┼╝ek kierowniczy, a nast─Öpnie specjalista od silnika musi odkr─Öci─ç skrzyni─Ö bieg├│w od g├│ry i wykr─Öci─ç wszystkie ┼Ťruby i zdj─ů─ç okablowanie. A potem musisz wszystko bezb┼é─Ödnie z┼éo┼╝y─ç. By┼éo do┼Ť─ç gor─ůczkowo, ale uda┼éo si─Ö. Jestem w rajdach od 10 lat i nigdy nie przesz┼éo mi przez my┼Ťl, ┼╝e nie uda nam si─Ö uko┼äczy─ç czego┼Ť na czasÔÇŁ.

VLADIM├ŹR ┼á┼ĄASTN├Ł: ZAMKNI─śTE ZEGAREK UK┼üADU PALIWOWEGO (RAJD W MEKSYKU)

ÔÇ×Na chwil─Ö przed serwisem podj─Öto nieplanowan─ů decyzj─Ö o naprawie uk┼éadu paliwowego. Problem polega na tym, ┼╝e za ka┼╝dym razem, gdy pracujesz nad czym┼Ť, co ma co┼Ť wsp├│lnego z paliwem, nikt inny nie mo┼╝e pracowa─ç nad samochodem ze wzgl─Öd├│w bezpiecze┼ästwa, zgodnie z przepisami FIA. Drugi mechanik mo┼╝e tylko patrze─ç na ciebie lub wr─Öcza─ç ci narz─Ödzia. Nie wolno ci nawet u┼╝ywa─ç narz─Ödzi elektrycznych. Wszystko odbywa si─Ö r─Öcznie - nie mo┼╝esz w ┼╝aden spos├│b u┼éatwi─ç sobie pracy, a wszystko zale┼╝y od si┼éy i szybko┼Ťci. Inni mechanicy r├│wnie┼╝ s─ů pod presj─ů. W samochodzie jest wiele rzeczy do zrobienia, ale musisz sp─Ödzi─ç 15 lub 20 minut po prostu kr─Öc─ůc si─Ö i czekaj─ůc, podczas gdy czas nieub┼éaganie uciekaÔÇŁ.

V├üCLAV ┼áV├üB: EKSTREMALNY STRES W SAMOCHODZIE W TURCJI (RAJD TURCJI) ÔÇ×Rajd Turcji by┼é niezwykle trudny. Drogi by┼éy naprawd─Ö nier├│wne, a samochody by┼éy bardzo obci─ů┼╝one. To by┼éo bardziej jak poligon dla czo┼ég├│w ni┼╝ tor rajdowy. Na ka┼╝dym postoju serwisowym samoch├│d by┼é znacznie bardziej zu┼╝yty ni┼╝ na jakimkolwiek innym rajdzie w sezonie. By┼éo to szczeg├│lnie widoczne na podwoziu. Ramiona zawieszenia i wszystkie inne elementy musia┼éy wytrzyma─ç silne wstrz─ůsy jazdy po ska┼éach. W takich sytuacjach trzeba bardzo dok┼éadnie szuka─ç najmniejszych p─Ökni─Ö─ç i dok┼éadnie sprawdzi─ç, czy co┼Ť nie jest poluzowane. Wa┼╝ne jest r├│wnie┼╝, aby dok┼éadnie wyczy┼Ťci─ç samoch├│d, aby nie przeoczy─ç niczego wa┼╝negoÔÇŁ.

LUK├ü┼á BRODSK├Ł: NIESPODZIEWANE US┼üUGI (RAJD MEKSYKU) ÔÇ×W Meksyku Kalle Rovanper├Ą mia┼é ci─Ö┼╝kie l─ůdowanie po jednym ze skok├│w, a kamie┼ä mocno uderzy┼é w pokryw─Ö silnika. Zniszczy┼éo nawet skrzyni─Ö bieg├│w. Musieli┼Ťmy go wymieni─ç, potrzebna by┼éa tak┼╝e nowa miska olejowa. Mimo to nie wygl─ůda┼éo to a┼╝ tak ┼║le. Nast─Öpnie, na chwil─Ö przed ko┼äcem roboty, okaza┼éo si─Ö, ┼╝e nie mo┼╝emy z powrotem za┼éo┼╝y─ç os┼éony silnika ÔÇô okaza┼éo si─Ö, ┼╝e podwozie zosta┼éo zdeformowane przez uderzenie. To by┼éo bardzo stresuj─ůce. My┼Ťleli┼Ťmy, ┼╝e sko┼äczyli┼Ťmy, a tu nagle musieli┼Ťmy rozwi─ůza─ç ogromny problem. W takich chwilach pracujesz jak robot. Ale w ko┼äcu nam si─Ö uda┼éo. ÔÇŁ

Ostatnie newsy