7 CECH, KTÓRE POWINIEN MIEĆ PILOT RAJDOWY

7 CECH, KTÓRE POWINIEN MIEĆ DOBRY PILOT RAJDOWY

7 CECH, KTÓRE POWINIEN MIEĆ DOBRY PILOT RAJDOWY

13. 12. 2018

O ile kierowca rajdowy przy pracy to widok wart podziwiania, o tyle samo zrozumienie tego, co ten człowiek właściwie robi i dlaczego to takie ważne, jest tego podziwu warte podwójnie. Porozmawialiśmy z Mikołajem Marczykiem i Szymonem Gospodarczykiem z zespołu SKODA Polska Motorsport, aby dowiedzieć się, jaki powinien być dobry pilot rajdowy i co musi umieć.

O ile kierowca rajdowy przy pracy to widok wart podziwiania, o tyle samo zrozumienie tego, co ten człowiek właściwie robi i dlaczego to takie ważne, jest tego podziwu warte podwójnie. Porozmawialiśmy z Mikołajem Marczykiem i Szymonem Gospodarczykiem z zespołu SKODA Polska Motorsport, aby dowiedzieć się, jaki powinien być dobry pilot rajdowy i co musi umieć.

1. Odporność na chorobę lokomocyjną

Nawet jeśli jesteś najzdolniejszym kandydatem na świecie, ale czytanie w samochodzie może cię przyprawić o mdłości, nie przydasz się za wiele podczas rajdu. Zwłaszcza na szybszych odcinkach nie będzie czasu na patrzenie do przodu, a efekty twoich nudności na notatkach mogą pokrzyżować plany na sensowny czas.

2. Poczucie rytmu

Na początku to może dziwnie zabrzmieć – tańczyć w samochodzie przecież nie będziesz… Biorąc jednak pod uwagę brak czasu na ciągłe patrzenie na drogę, momenty na czytanie kolejnych podpowiedzi będziesz musiał wybierać według wyczucia. Przeczytasz za wolno – kierowca dostanie informacje za późno i nie będzie miał czasu na reakcję. Za szybko – pomylą mu się zakręty. W obydwu przypadkach wzrasta ryzyko wylądowania samochodu w rowie.

3. Właściwa kondycja

To nie jest tak, że siedzenie w samochodzie i czytanie nie wymaga wiele wysiłku – a więc nie musisz trzymać diety i chodzić na siłownię? Zwłaszcza na odcinkach asfaltowych czynniki typu przyspieszenie, hamowanie i wchodzenie w zakręty przy jednoczesnym skupieniu się na notatkach wymagają nie lada formy i opanowania.

4. Umiejętności organizacyjne

Zaskakujące, ale w pewnym sensie pilot czasem również pełni funkcję organizatora – wszystkie formalności dotyczące rajdu są na jego głowie po to, by kierowca mógł się skupić wyłącznie na swoim zadaniu. Dokumenty muszą być w odpowiednim miejscu i na czas, a to wymaga zaangażowania.

5. Kierowanie

Zdarza się, że rolę kierowcy przejmuje pilot. Tak było na przykład, gdy Kalle Rovanperä już brał udział w rajdach, ale był za młody na kierowcę. Jego pilot musiał przejmować kierownicę podczas odcinków drogowych.

6. Pisanie

Nie musisz być zaraz językoznawcą lub utalentowanym pisarzem – nikt tego nie oczekuje. Pamiętaj jednak, że teoretycznie może czekać na ciebie do napisania aż 4,5 tysiąca stron notatek (na jeden sezon!), w których powinny być zawarte same istotne informacje.

7. Chemia

Zespół polega na sobie nie tylko w kwestii pozycji na podium, ale również życia i zdrowia. Trzeba działać w atmosferze doskonałego zrozumienia, co wymaga dobrych relacji koleżeńskich. Często bywa, że członkowie załogi wraz z zakończeniem pracy kończą ze sobą kontakt, lecz Mikołaj i Szymon nie wyznają tej zasady – są prawdziwymi przyjaciółmi.

Prezentowany materiał dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wyłącznie wizerunkowy. Samochód ten nie jest dostępny w sprzedaży na rynku polskim.

A co ze skrzynią biegów? Podczas gdy Twoja ŠKODA prawdopodobnie używa zarówno standardowej, ręcznej skrzyni biegów, jak i jej automatycznej wersji z podwójnym sprzęgłem DSG, FABIA R5 wykorzystuje sekwencyjną skrzynię biegów zaprojektowaną specjalnie do rajdów.

Skupia się ona całkowicie na prędkości i, oczywiście, wytrzymałości na trudnych odcinkach specjalnych. Może mieć tylko pięć biegów, w przeciwieństwie do sześciobiegowej manualnej skrzyni lub nawet siedmiobiegowej DSG w typowym aucie ŠKODA. Mimo to układ ten pozwala kierowcy zmieniać biegi w ciągu zaledwie kilku milisekund, lekkim ruchem dźwigni. Kolejna ciekawostka – samochód ma sprzęgło, ale służy ono tylko do powolnej jazdy, parkowania i innych manewrów. Przy dużej prędkości zmiana biegów następuje bez wysprzęglania.

Przełożenia pozwalają na osiągnięcie prędkości maksymalnej do 200 km/h. Być może wydaje się, że to nieduży wynik – nowa ŠKODA FABIA 1.0 TSI ma prędkość maksymalną 199 km/h – ale w rajdach nie chodzi o rozwijanie maksymalnej prędkości. Na ciasnych, krętych trasach przyspieszenie jest o wiele ważniejsze, dlatego wybrano stosunkowo krótkie przełożenia.

Tak więc jeśli prawie wszystko jest podyktowane regułami, jaki wpływ mają inżynierowie? Cóż, w przypadku ŠKODAY FABIA R5 ich wkład jest widoczny na przykład w niezawodności. Czy pamiętasz te czasy, kiedy O.C. Veiby musiał jechać bez jednej półosi po niefortunnym wypadku? Tak trwały jest nasz samochód!

Zachęcamy do wyczekiwania naszego najnowszego cyklu o historii i technologii napędów na wszystkie koła, a także do czytania wszystkich innych artykułów technicznych, które dla Was przygotowaliśmy!

Prezentowany materiał dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wyłącznie wizerunkowy. Samochód ten nie jest dostępny w sprzedaży na rynku polskim.

Ostatnie newsy

Wszystkie newsy