7 CECH, KT├ôRE POWINIEN MIE─ć DOBRY PILOT RAJDOWY

December 13, 2018
O ile kierowca rajdowy przy pracy to widok wart podziwiania, o tyle samo zrozumienie tego, co ten cz┼éowiek w┼éa┼Ťciwie robi i dlaczego to takie wa┼╝ne, jest tego podziwu warte podw├│jnie. Porozmawiali┼Ťmy z Miko┼éajem Marczykiem i Szymonem Gospodarczykiem z zespo┼éu SKODA Polska Motorsport, aby dowiedzie─ç si─Ö, jaki powinien by─ç dobry pilot rajdowy i co musi umie─ç.

O ile kierowca rajdowy przy pracy to widok wart podziwiania, o tyle samo zrozumienie tego, co ten cz┼éowiek w┼éa┼Ťciwie robi i dlaczego to takie wa┼╝ne, jest tego podziwu warte podw├│jnie. Porozmawiali┼Ťmy z Miko┼éajem Marczykiem i Szymonem Gospodarczykiem z zespo┼éu SKODA Polska Motorsport, aby dowiedzie─ç si─Ö, jaki powinien by─ç dobry pilot rajdowy i co musi umie─ç.

1. Odporno┼Ť─ç na chorob─Ö lokomocyjn─ů

Nawet je┼Ťli jeste┼Ť najzdolniejszym kandydatem na ┼Ťwiecie, ale czytanie w samochodzie mo┼╝e ci─Ö przyprawi─ç o md┼éo┼Ťci, nie przydasz si─Ö za wiele podczas rajdu. Zw┼éaszcza na szybszych odcinkach nie b─Ödzie czasu na patrzenie do przodu, a efekty twoich nudno┼Ťci na notatkach mog─ů pokrzy┼╝owa─ç plany na sensowny czas.

2. Poczucie rytmu

Na pocz─ůtku to mo┼╝e dziwnie zabrzmie─ç ÔÇô ta┼äczy─ç w samochodzie przecie┼╝ nie b─ÖdzieszÔÇŽ Bior─ůc jednak pod uwag─Ö brak czasu na ci─ůg┼ée patrzenie na drog─Ö, momenty na czytanie kolejnych podpowiedzi b─Ödziesz musia┼é wybiera─ç wed┼éug wyczucia. Przeczytasz za wolno ÔÇô kierowca dostanie informacje za p├│┼║no i nie b─Ödzie mia┼é czasu na reakcj─Ö. Za szybko ÔÇô pomyl─ů mu si─Ö zakr─Öty. W obydwu przypadkach wzrasta ryzyko wyl─ůdowania samochodu w rowie.

3. W┼éa┼Ťciwa kondycja

To nie jest tak, ┼╝e siedzenie w samochodzie i czytanie nie wymaga wiele wysi┼éku ÔÇô a wi─Öc nie musisz trzyma─ç diety i chodzi─ç na si┼éowni─Ö? Zw┼éaszcza na odcinkach asfaltowych czynniki typu przyspieszenie, hamowanie i wchodzenie w zakr─Öty przy jednoczesnym skupieniu si─Ö na notatkach wymagaj─ů nie lada formy i opanowania.

4. Umiej─Ötno┼Ťci organizacyjne

Zaskakuj─ůce, ale w pewnym sensie pilot czasem r├│wnie┼╝ pe┼éni funkcj─Ö organizatora ÔÇô wszystkie formalno┼Ťci dotycz─ůce rajdu s─ů na jego g┼éowie po to, by kierowca m├│g┼é si─Ö skupi─ç wy┼é─ůcznie na swoim zadaniu. Dokumenty musz─ů by─ç w odpowiednim miejscu i na czas, a to wymaga zaanga┼╝owania.

5. Kierowanie

Zdarza si─Ö, ┼╝e rol─Ö kierowcy przejmuje pilot. Tak by┼éo na przyk┼éad, gdy Kalle Rovanper├Ą ju┼╝ bra┼é udzia┼é w rajdach, ale by┼é za m┼éody na kierowc─Ö. Jego pilot musia┼é przejmowa─ç kierownic─Ö podczas odcink├│w drogowych.

6. Pisanie

Nie musisz by─ç zaraz j─Özykoznawc─ů lub utalentowanym pisarzem ÔÇô nikt tego nie oczekuje. Pami─Ötaj jednak, ┼╝e teoretycznie mo┼╝e czeka─ç na ciebie do napisania a┼╝ 4,5 tysi─ůca stron notatek (na jeden sezon!), w kt├│rych powinny by─ç zawarte same istotne informacje.

7. Chemia

Zesp├│┼é polega na sobie nie tylko w kwestii pozycji na podium, ale r├│wnie┼╝ ┼╝ycia i zdrowia. Trzeba dzia┼éa─ç w atmosferze doskona┼éego zrozumienia, co wymaga dobrych relacji kole┼╝e┼äskich. Cz─Östo bywa, ┼╝e cz┼éonkowie za┼éogi wraz z zako┼äczeniem pracy ko┼äcz─ů ze sob─ů kontakt, lecz Miko┼éaj i Szymon nie wyznaj─ů tej zasady ÔÇô s─ů prawdziwymi przyjaci├│┼émi.

Prezentowany materia┼é dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wy┼é─ůcznie wizerunkowy. Samoch├│d ten nie jest dost─Öpny w sprzeda┼╝y na rynku polskim.

A co ze skrzyni─ů bieg├│w? Podczas gdy Twoja ┼áKODA prawdopodobnie u┼╝ywa zar├│wno standardowej, r─Öcznej skrzyni bieg├│w, jak i jej automatycznej wersji z podw├│jnym sprz─Ög┼éem DSG, FABIA R5 wykorzystuje sekwencyjn─ů skrzyni─Ö bieg├│w zaprojektowan─ů specjalnie do rajd├│w.

Skupia si─Ö ona ca┼ékowicie na pr─Ödko┼Ťci i, oczywi┼Ťcie, wytrzyma┼éo┼Ťci na trudnych odcinkach specjalnych. Mo┼╝e mie─ç tylko pi─Ö─ç bieg├│w, w przeciwie┼ästwie do sze┼Ťciobiegowej manualnej skrzyni lub nawet siedmiobiegowej DSG w typowym aucie ┼áKODA. Mimo to uk┼éad ten pozwala kierowcy zmienia─ç biegi w ci─ůgu zaledwie kilku milisekund, lekkim ruchem d┼║wigni. Kolejna ciekawostka ÔÇô samoch├│d ma sprz─Ög┼éo, ale s┼éu┼╝y ono tylko do powolnej jazdy, parkowania i innych manewr├│w. Przy du┼╝ej pr─Ödko┼Ťci zmiana bieg├│w nast─Öpuje bez wysprz─Öglania.

Prze┼éo┼╝enia pozwalaj─ů na osi─ůgni─Öcie pr─Ödko┼Ťci maksymalnej do 200 km/h. By─ç mo┼╝e wydaje si─Ö, ┼╝e to niedu┼╝y wynik ÔÇô nowa ┼áKODA FABIA 1.0 TSI ma pr─Ödko┼Ť─ç maksymaln─ů 199 km/h ÔÇô ale w rajdach nie chodzi o rozwijanie maksymalnej pr─Ödko┼Ťci. Na ciasnych, kr─Ötych trasach przyspieszenie jest o wiele wa┼╝niejsze, dlatego wybrano stosunkowo kr├│tkie prze┼éo┼╝enia.

Tak wi─Öc je┼Ťli prawie wszystko jest podyktowane regu┼éami, jaki wp┼éyw maj─ů in┼╝ynierowie? C├│┼╝, w przypadku ┼áKODAY FABIA R5 ich wk┼éad jest widoczny na przyk┼éad w niezawodno┼Ťci. Czy pami─Ötasz te czasy, kiedy O.C. Veiby musia┼é jecha─ç bez jednej p├│┼éosi po niefortunnym wypadku? Tak trwa┼éy jest nasz samoch├│d!

Zach─Öcamy do wyczekiwania naszego najnowszego cyklu o historii i technologii nap─Öd├│w na wszystkie ko┼éa, a tak┼╝e do czytania wszystkich innych artyku┼é├│w technicznych, kt├│re dla Was przygotowali┼Ťmy!

Prezentowany materia┼é dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wy┼é─ůcznie wizerunkowy. Samoch├│d ten nie jest dost─Öpny w sprzeda┼╝y na rynku polskim.

Ostatnie newsy