6 INTERESUJĄCYCH FAKTÓW O SYSTEMIE HAMOWANIA W FABII R5

November 16, 2018
Faktem jest, że rajdy obracają się wokół prędkości, ale czasami to zwalnianie może zdecydować o przegranej lub wygranej. Możliwość szybkiego i skutecznego wytracania prędkości pozwala kierowcom na dłuższe jej utrzymywanie oraz późniejsze wchodzenie w zakręty – co się przekłada na wyższe ogólne tempo.

Faktem jest, że rajdy obracają się wokół prędkości, ale czasami to zwalnianie może zdecydować o przegranej lub wygranej. Możliwość szybkiego i skutecznego wytracania prędkości pozwala kierowcom na dłuższe jej utrzymywanie oraz późniejsze wchodzenie w zakręty – co się przekłada na wyższe ogólne tempo.

6. Większe hamulce na asfalt

Tarcze hamulcowe na potrzeby rajdu asfaltowego mają większą średnicę (355 mm) w porównaniu do tarcz hamulców przeznaczonych do nawierzchni szutrowych (300 mm). Trasy te oferują większą przyczepność, więc do wyhamowania pojazdu wymagane są odpowiednio zwiększone siły. Większe tarcze, inny materiał klocków hamulcowych oraz opony asfaltowe pomagają w osiągnięciu tego efektu.

5. Chłodzenie powietrzem

Wentylowane tarcze hamulcowe pozwalają na przepływ powietrza i tym samym na ich chłodzenie. Wycięcia na powierzchni tarczy pozwalają na pozbycie się gorących oparów i kurzu.

4. Brak perforacji to lepsza trwałość

„Nie używamy perforowanych tarcz, ponieważ mają swoje wady. Nie są tak wytrzymałe jak gładkie, więc mogą mieć krótszą żywotność”, mówi Sérgio Dinis, inżynier ŠKODA Motorsport odpowiedzialny za układ hamulcowy w modelu ŠKODA FABIA R5.

3. Piekielne temperatury

Podczas intensywnego hamowania, temperatura tarcz hamulcowych może z łatwością osiągać ponad 700 °C.

2. Co rajd to wymagania

Każdy rajd jest inny. Na przykład, Rajd Niemiec składa się z wielu zakrętów wymagających mocnego hamowania zaraz po długiej prostej. Tour de Corse z kolei jest bardzo pokręcony – kierowcy muszą często hamować.

1. Spójność jest kluczowa

Co jest największym wyzwaniem? Upewnienie się, że hamulce działają tak samo od początku do końca etapu, zapewniając kierowcy wystarczająco dobre osiągi hamowania przez cały czas. Jeżeli chcesz jechać szybko, musisz hamować tak późno, jak to tylko możliwe. Żeby to osiągnąć, musisz być pewien że hamulce się nie zużyją albo nie zmieni się ich działanie – pod żadnym pozorem.

Prezentowany materiał dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wyłącznie wizerunkowy. Samochód ten nie jest dostępny w sprzedaży na rynku polskim.

Ostatnie newsy