125 LAT ŠKODY: SAMOCHODY IKONY

125 LAT ŠKODY: SAMOCHODY IKONY

125 LAT ŠKODY: SAMOCHODY IKONY

21. 1. 2020

Ekscytująca 125-letnia historia marki ŠKODA jest wypełniona wieloma wydarzeniami - legendarnymi samochodami i ludźmi, którzy znajdują się z dala od kraju, w którym się urodzili. Spójrz wstecz na samochody, które ukształtowały historię sukcesu ŠKODY.

W tym roku wiele kluczowych momentów w historii ŠKODY, które rozpoczęły się w 1895 roku, upamiętnią artykuły w internetowym magazynie Storyboard ŠKODA. Zapraszają Cię do miejsc związanych z tą historią i przedstawiają ludzi, którzy odcisnęli na niej swój ślad, a także rzucają światło na najważniejsze sukcesy i zwycięstwa w sportach motorowych. Najlepszym sposobem, aby rozpocząć retrospektywę tych 125 lat, jest pokazanie kultowych modeli, które dały nazwę firmie podczas zawirowań społecznych XX wieku i nadal cieszą się uznaniem do dzisiaj, u początku epoki samochodów elektrycznych.

ROK 1905

LAURIN & KLEMENT VOITURETTE A

Pierwszy samochód, który wyjechał z miasta Mladá Boleslav, był kontynuacją sukcesów rowerów SLAVIA i motocykli LAURIN & KLEMENT, które zakończyły się w 1905 roku tytułem nieoficjalnego mistrza świata z toru Dourdan pod Paryżem. Dzięki jednokitrowemu dwucylindrowemu silnikowi V, L&K VOITURETTE A zapewniał wówczas odpowiednią moc wyjściową wynoszącą siedem koni mechanicznych i szczycił się znakomitymi właściwościami napędowymi i łatwą obsługą oraz doskonałym stosunkiem jakości do ceny. Po VOITURETTE A, który mógł osiągnąć prędkość 40 km/h, w kolejnych latach pojawiły się kolejne modele, ponownie nazwane symbolami literowymi.

ROK 1911

LAURIN & KLEMENT S.

Produkcja doskonałej serii S trwała niezwykłe 14 lat, co czyni ją bestsellerem w tym procesie - wyprodukowano ponad 2000 z nich. Częściowo dzięki serii S LAURIN i KLEMENT wkrótce stały się największymi rzemiosłami motorowymi w imperium austro-węgierskim. Na przykład w 1913 roku wersja L&K Sg pojawiła się w dziesięciu podstawowych wersjach nadwozia, w tym coupé Doctor lub Lady czy też w wersji użytkowej Progress.

ROK 1925

LAURIN & KLEMENT / ŠKODA 110

W 1925 roku LAURIN & KLEMENT połączyli siły z jednym z największych koncernów inżynieryjnych i zbrojeniowych w Europie Środkowej, gigantem Škody z Pilzna. Model przejściowy L & K / ŠKODA 110 był dostępny w całej serii modyfikacji, w tym w wersjach z miękkim dachem i twardym dachem. Zasada dwóch samochodów w jednym została wdrożona w oryginalnej modułowej konstrukcji ze zdejmowaną częścią tylną - w rezultacie odpowiedni samochód osobowy mógł zostać przekształcony w praktyczną dwumiejscową płaską ciężarówkę. Oznaczało to, że kupiec mógł korzystać z samochodu na niedzielne wyjazdy z żoną i dziećmi, którzy spędzali cały tydzień dostarczając nim towary.

ROK 1934

ŠKODA SUPERB

Kiedy firma szukała nazwy nowego flagowego samochodu ŠKODY w 1934 r., wybrała miano SUPERB. Produkcja sześciocylindrowego silnika Š 640 SUPERB rozpoczęła się na dobre w 1935 r. Jego wyjątkowe cechy obejmowały wbudowany sześciozaworowy odbiornik radiowy oraz boczny przedział z drzewa różanego, oddzielający przestrzeń dla kierowcy od strefy komfortu zarezerwowanej dla wybitnych pasażerów - polityków , dyplomatów i biznesmenów. Nabywcami byli między innymi firma obuwnicza Baťa z siedzibą w Zlínie, produkującą wówczas również opony o tej samej nazwie, które stosuje się w pojazdach ŠKODA.

ROK 1936

ŠKODA POPULAR Monte Carlo

W styczniu 1936 r. ŠKODA POPULAR zajęła drugie miejsce w kategorii poniżej 1500 cm3 w trudnym rajdzie Monte Carlo. Firma kuła żelazo póki było gorące! Wkrótce potem zaoferowali klientom samochód sportowy w stylu roadster lub coupé dla upamiętnienia tego doskonałego wyniku wyścigowego. Oprócz postępowych rozwiązań technicznych, takich jak sztywna, ale lekka rama szkieletowa, niezależne zawieszenie wszystkich kół i łańcuch napędowy mostu pędnego, ŠKODA POPULAR Monte Carlo zdobyła także fanów dzięki eleganckiemu aerodynamicznemu nadwoziu.

ROK 1959

ŠKODA OCTAVIA

ŠKODA OCTAVIA nosi melodyjną nazwę. Pierwotnie była to latynoska kobieta oznaczająca „ósmy”. Dlaczego ósmy? Był to ósmy model opracowany przez ŠKODA z progresywną ramą szkieletową, ale także ósmy model w powojennej egzystencji motoryzacji. Niezależnie od przypadku, stał się bestsellerem, którego zalety potwierdzają wybitne sukcesy w wymagających wyścigach i zawodach, w tym hat-trick w swojej klasie w rajdzie Monte Carlo. W szczególności skandynawscy kierowcy dokonywali cudów w samochodach OCTAVIA na śniegu i lodzie. Do podstawowej wersji ze schodkowym tyłem dołączyła jeszcze bardziej praktyczna ŠKODA OCTAVIA COMBI, która była produkowana do 1971 roku.

ROK 1959

ŠKODA FELICIA

Współczesną siostrą OCTAVIA była delikatna ŠKODA FELICIA. Klienci, którzy tak chcieli - i uiścili dopłatę - mogli kupić samochód ze zdejmowanym twardym laminatem, a także z tekstylnym dachem. Demony prędkości pragnęły mocniejszej wersji „Super” z dwoma gaźnikami. W sumie wyprodukowano 14 863 tych ikon z przełomu lat 50. i 60. FELICIA z lat 60. jest do dziś jednym z najpopularniejszych weteranów marki ŠKODA, o czym świadczy fakt, że klub FELICIA założony w 1960 r. zrzeszający fanów tego modelu wciąż prężnie działa.

ROK 1964

ŠKODA 1000 MB

W 1964 roku zadebiutowała nowa generacja samochodów ŠKODA z zamontowanym z tyłu czterocylindrowym silnikiem i napędem na tylne koła. Jeden z najlepszych europejskich samochodów tamtych czasów w tej kategorii, wyprodukowany został w prawie 443 000 egzemplarzy „MB”. Oprócz wyrafinowanych projektów technicznych, takich jak blok silnika wykonany z aluminiowego odlewu ciśnieniowego jako oryginalna czeska metoda oraz nowa część fabryki, która umożliwiła znaczne zwiększenie produkcji, była dumą firmy Mladá Boleslav. Oprócz podstawowej wersji sedana ŠKODA 1000 MB i mocniejszego modelu 1100, wprowadzono także dwudrzwiową modyfikację MBX. Napędy na tylne koła z silnikiem tylnym były bardzo popularne w samochodach europejskich w pierwszej połowie lat 60. XX wieku, a ŠKODA rozwijała ten projekt do początku lat 90.

ROK 1970

ŠKODA 110 R + rajdowa ŠKODA 130 RS

Elegancka coupe ŠKODA 110 R z konfiguracją siedzeń 2+2 była dzieckiem fabryki Kvasiny we wschodnich Czechach. Większość z 57 000 modeli „R” wyjechała za granicę. Przyciągają wzrok nie tylko wdzięczne linie dachu, ale także gustowny design słupków B nadwozia i drzwi bez ram okiennych - nie wspominając o anatomicznych siedzeniach i bogatej desce rozdzielczej. Wiek nie zadziałał w tym przypadku na niekorzyść, aby zmniejszyć popularność coupé - wśród kolekcjonerów jest to bardzo poszukiwany przedstawiciel lat siedemdziesiątych. Model 110 R był w 1975 roku podstawą kolejnej legendy sportów motorowych, ŠKODA 130 RS. Występy RS na torach i torach rajdowych przyniosły mu przydomek „Porsche wschodu”. Jego 1300-litrowy silnik zapewniał 140-183 koni mechanicznych i maksymalną prędkość do 220 km/h.

ROK 1987

ŠKODA FAVORIT

Model FAVORIT przyniósł zasadniczą zmianę w układach napędowych ŠKODA z „wszystko z tyłu” na „wszystko z przodu”. Silnik zamontowany z przodu i napęd na przednie koła były zgodne z nowoczesnymi ówczesnymi trendami, uwalniając przestrzeń bagażową za składanym rzędem tylnych siedzeń i dopuszczając wersje kombi i pick-up. Dobrze wyważone cechy praktyczne pomogły stworzyć kolejną legendę marki ŠKODA. Atrakcyjny wygląd nadwozia był dziełem znanego włoskiego studia Bertone. Do podstawowego pięciodrzwiowego hatchbacka wkrótce dołączyła wersja FORMAN, pojazd ciężarowy PICK-UP i inne warianty, w tym karetki pogotowia. Ta rodzina liczyła ponad milion członków.

ROK 1996

ŠKODA OCTAVIA I

1996 rok przyniósł pierwszy model ŠKODY całkowicie opracowany w ramach koncernu Volkswagen. Był to także pierwszy samochód w segmencie C we współczesnej historii marki, a ponadto godny nosiciel renomowanej marki OCTAVIA. Kupującym podobała się zarówno ogromna przestrzeń bagażowa, jak i wyjątkowy stosunek jakości do ceny. Pierwsze nadwozie opracowane przy użyciu CAD (Computer Aided Design) w historii firmy, było również bardzo bezpieczne. Ponadczasowy elegancki design był dziełem wewnętrznego zespołu kierowanego przez Dirka van Braeckela. Ciągle aktualizowana, OCTAVIA I zjechała z linii montażowych do 2010 roku. Pod koniec swojej kariery produkowana była równolegle z następcą drugiej generacji.

ROK 2016

ŠKODA KODIAQ

W 2016 roku, 40 lat po tym, jak nowozelandzka uniwersalna TREKKA została stworzona przy użyciu technologii OCTAVIA Super sedan, pierwszy członek nowej rodziny SUV ŠKODY ujrzał światło dzienne. Przestronny KODIAQ został nazwany na cześć potężnego niedźwiedzia brunatnego na Alasce. Dzięki bagażnikowi stał się najbardziej przestronnym SUV-em w swojej klasie. Inne jego mocne strony to najnowocześniejsza elektronika, w tym systemy wspomagające. Funkcja połączenia alarmowego eCall jest standardem, a aplikacja ŠKODA Connect umożliwia zlokalizowanie, sprawdzenie i zdalną konfigurację pojazdu za pomocą smartfonu. Wkrótce po KODIAQ pojawiły się bardziej kompaktowe SUV-y - KAROQ i KAMIQ.

ROK 2019

ŠKODA CITIGOᵉ iV

Pierwsza masowo produkowana, w pełni elektryczna ŠKODA opiera się na cichym i czułym silniku o mocy 61 kW. Energia zgromadzona w ogniwach litowo-jonowych o pojemności 36,8 kWh umożliwia przejechanie 252 km pod względem WLTP. Standardowe funkcje obejmują szereg funkcji online umożliwiających zdalną aktywację klimatyzacji, na przykład ładowanie akumulatora lub sprawdzanie zasięgu ŠKODA CITIGOᵉ iV, gdziekolwiek jesteś.

ROK 2019

ŠKODA SUPERB iV

ŠKODA SUPERB, trzecia nowoczesna generacja flagowego modelu marki, cieszy się ogromną popularnością od czasu premiery w 2015 roku. Obecnie jest również dostępna jako hybrydowy plug-in SUPERB iV - czterocylindrowy silnik benzynowy z doładowaniem 1,4 l jest połączony z silnikiem elektrycznym o mocy wyjściowej systemu sięgającej 160 kW. Korzystając z metodologii WLTP, może przejechać do 62 km w trybie czysto elektrycznym, ale w trybie kombinowanym z silnikiem spalinowym SUPERB iV może pokonać 930 km bez konieczności tankowania lub ładowania. Pod względem elastyczności i ekologii łączy najlepsze cechy samochodów w pełni elektrycznych i samochodów z silnikami spalinowymi.

ROK 2019

ŠKODA OCTAVIA IV

Od 1959 roku ponad 6 milionów samochodów OCTAVIA z fabryk ŠKODA w Czechach i za granicą trafiło do klientów. W listopadzie 2019 r. rozpoczęła się kariera najnowszej wersji - czwarta nowoczesna generacja OCTAVIA oferowana jest jako liftback lub jeszcze bardziej przestronna kombi OCTAVIA COMBI. Nowa ŠKODA OCTAVIA jest zasilana benzyną, olejem napędowym lub gazem ziemnym, a nawet jest dostępna jako hybryda plug-in jak OCTAVIA iV. Wyjątkowo niski opór ze strony bardzo przestronnego, ale opływowego nadwozia przyczynia się do jego wydajnego, ekologicznego i cichego działania. Szeroka gama najnowocześniejszych systemów wspomagających dodaje jeszcze więcej praktyczności jako tradycyjnego atrybutu bestsellera czeskiej marki.

ROK 2019

ŠKODA VISION iV

Wiosną 2019 r. studium koncepcyjne ŠKODA VISION iV, czterodrzwiowego crossovera coupe zbudowanego na modułowej platformie elektromobilności koncernu (MEB) wywołało bardzo duże poruszenie. Przewagą samochodów opartych na MEB w porównaniu z samochodami, w których elektryczny układ napędowy jest przymocowany do konwencjonalnych platform, jest optymalne wykorzystanie zamkniętej przestrzeni, co zapewnia więcej miejsca dla pasażerów i bagażu. Masowa produkcja ostatecznej formy tego rewolucyjnego modelu rozpocznie się w 2020 roku. Samochody na rynek europejski będą produkowane w głównej fabryce w Mladá Boleslav.

Ostatnie newsy

Wszystkie newsy