125 LAT 艩KODY: SAMOCHODY IKONY

January 21, 2020
Ekscytuj膮ca 125-letnia historia marki 艩KODA jest wype艂niona wieloma wydarzeniami - legendarnymi samochodami i lud藕mi, kt贸rzy znajduj膮 si臋 z dala od kraju, w kt贸rym si臋 urodzili. Sp贸jrz wstecz na samochody, kt贸re ukszta艂towa艂y histori臋 sukcesu 艩KODY.

W tym roku wiele kluczowych moment贸w w historii 艩KODY, kt贸re rozpocz臋艂y si臋 w 1895 roku, upami臋tni膮 artyku艂y w internetowym magazynie Storyboard 艩KODA. Zapraszaj膮 Ci臋 do miejsc zwi膮zanych z t膮 histori膮 i przedstawiaj膮 ludzi, kt贸rzy odcisn臋li na niej sw贸j 艣lad, a tak偶e rzucaj膮 艣wiat艂o na najwa偶niejsze sukcesy i zwyci臋stwa w sportach motorowych. Najlepszym sposobem, aby rozpocz膮膰 retrospektyw臋 tych 125 lat, jest pokazanie kultowych modeli, kt贸re da艂y nazw臋 firmie podczas zawirowa艅 spo艂ecznych XX wieku i nadal ciesz膮 si臋 uznaniem do dzisiaj, u pocz膮tku epoki samochod贸w elektrycznych.

ROK 1905

LAURIN & KLEMENT VOITURETTE A

Pierwszy samoch贸d, kt贸ry wyjecha艂 z miasta Mlad谩 Boleslav, by艂 kontynuacj膮 sukces贸w rower贸w SLAVIA i motocykli LAURIN & KLEMENT, kt贸re zako艅czy艂y si臋 w 1905 roku tytu艂em nieoficjalnego mistrza 艣wiata z toru Dourdan pod Pary偶em. Dzi臋ki jednokitrowemu dwucylindrowemu silnikowi V, L&K VOITURETTE A zapewnia艂 w贸wczas odpowiedni膮 moc wyj艣ciow膮 wynosz膮c膮 siedem koni mechanicznych i szczyci艂 si臋 znakomitymi w艂a艣ciwo艣ciami nap臋dowymi i 艂atw膮 obs艂ug膮 oraz doskona艂ym stosunkiem jako艣ci do ceny. Po VOITURETTE A, kt贸ry m贸g艂 osi膮gn膮膰 pr臋dko艣膰 40 km/h, w kolejnych latach pojawi艂y si臋 kolejne modele, ponownie nazwane symbolami literowymi.

ROK 1911

LAURIN & KLEMENT S.

Produkcja doskona艂ej serii S trwa艂a niezwyk艂e 14 lat, co czyni j膮 bestsellerem w tym procesie - wyprodukowano ponad 2000 z nich. Cz臋艣ciowo dzi臋ki serii S LAURIN i KLEMENT wkr贸tce sta艂y si臋 najwi臋kszymi rzemios艂ami motorowymi w imperium austro-w臋gierskim. Na przyk艂ad w 1913 roku wersja L&K Sg pojawi艂a si臋 w dziesi臋ciu podstawowych wersjach nadwozia, w tym coup茅 Doctor lub Lady czy te偶 w wersji u偶ytkowej Progress.

ROK 1925

LAURIN & KLEMENT / 艩KODA 110

W 1925 roku LAURIN & KLEMENT po艂膮czyli si艂y z jednym z najwi臋kszych koncern贸w in偶ynieryjnych i zbrojeniowych w Europie 艢rodkowej, gigantem 艩kody z Pilzna. Model przej艣ciowy L & K / 艩KODA 110 by艂 dost臋pny w ca艂ej serii modyfikacji, w tym w wersjach z mi臋kkim dachem i twardym dachem. Zasada dw贸ch samochod贸w w jednym zosta艂a wdro偶ona w oryginalnej modu艂owej konstrukcji ze zdejmowan膮 cz臋艣ci膮 tyln膮 - w rezultacie odpowiedni samoch贸d osobowy m贸g艂 zosta膰 przekszta艂cony w praktyczn膮 dwumiejscow膮 p艂ask膮 ci臋偶ar贸wk臋. Oznacza艂o to, 偶e kupiec m贸g艂 korzysta膰 z samochodu na niedzielne wyjazdy z 偶on膮 i dzie膰mi, kt贸rzy sp臋dzali ca艂y tydzie艅 dostarczaj膮c nim towary.

ROK 1934

艩KODA SUPERB

Kiedy firma szuka艂a nazwy nowego flagowego samochodu 艩KODY w 1934 r., wybra艂a miano SUPERB. Produkcja sze艣ciocylindrowego silnika 艩 640 SUPERB rozpocz臋艂a si臋 na dobre w 1935 r. Jego wyj膮tkowe cechy obejmowa艂y wbudowany sze艣ciozaworowy odbiornik radiowy oraz boczny przedzia艂 z drzewa r贸偶anego, oddzielaj膮cy przestrze艅 dla kierowcy od strefy komfortu zarezerwowanej dla wybitnych pasa偶er贸w - polityk贸w , dyplomat贸w i biznesmen贸w. Nabywcami byli mi臋dzy innymi firma obuwnicza Ba钮a z siedzib膮 w Zl铆nie, produkuj膮c膮 w贸wczas r贸wnie偶 opony o tej samej nazwie, kt贸re stosuje si臋 w pojazdach 艩KODA.

ROK 1936

艩KODA POPULAR Monte Carlo

W styczniu 1936 r. 艩KODA POPULAR zaj臋艂a drugie miejsce w kategorii poni偶ej 1500 cm3 w trudnym rajdzie Monte Carlo. Firma ku艂a 偶elazo p贸ki by艂o gor膮ce! Wkr贸tce potem zaoferowali klientom samoch贸d sportowy w stylu roadster lub coup茅 dla upami臋tnienia tego doskona艂ego wyniku wy艣cigowego. Opr贸cz post臋powych rozwi膮za艅 technicznych, takich jak sztywna, ale lekka rama szkieletowa, niezale偶ne zawieszenie wszystkich k贸艂 i 艂a艅cuch nap臋dowy mostu p臋dnego, 艩KODA POPULAR Monte Carlo zdoby艂a tak偶e fan贸w dzi臋ki eleganckiemu aerodynamicznemu nadwoziu.

ROK 1959

艩KODA OCTAVIA

艩KODA OCTAVIA nosi melodyjn膮 nazw臋. Pierwotnie by艂a to latynoska kobieta oznaczaj膮ca 鈥灻硈my鈥. Dlaczego 贸smy? By艂 to 贸smy model opracowany przez 艩KODA z progresywn膮 ram膮 szkieletow膮, ale tak偶e 贸smy model w powojennej egzystencji motoryzacji. Niezale偶nie od przypadku, sta艂 si臋 bestsellerem, kt贸rego zalety potwierdzaj膮 wybitne sukcesy w wymagaj膮cych wy艣cigach i zawodach, w tym hat-trick w swojej klasie w rajdzie Monte Carlo. W szczeg贸lno艣ci skandynawscy kierowcy dokonywali cud贸w w samochodach OCTAVIA na 艣niegu i lodzie. Do podstawowej wersji ze schodkowym ty艂em do艂膮czy艂a jeszcze bardziej praktyczna 艩KODA OCTAVIA COMBI, kt贸ra by艂a produkowana do 1971 roku.

ROK 1959

艩KODA FELICIA

Wsp贸艂czesn膮 siostr膮 OCTAVIA by艂a delikatna 艩KODA FELICIA. Klienci, kt贸rzy tak chcieli - i ui艣cili dop艂at臋 - mogli kupi膰 samoch贸d ze zdejmowanym twardym laminatem, a tak偶e z tekstylnym dachem. Demony pr臋dko艣ci pragn臋艂y mocniejszej wersji 鈥濻uper鈥 z dwoma ga藕nikami. W sumie wyprodukowano 14 863 tych ikon z prze艂omu lat 50. i 60. FELICIA z lat 60. jest do dzi艣 jednym z najpopularniejszych weteran贸w marki 艩KODA, o czym 艣wiadczy fakt, 偶e klub FELICIA za艂o偶ony w 1960 r. zrzeszaj膮cy fan贸w tego modelu wci膮偶 pr臋偶nie dzia艂a.

ROK 1964

艩KODA 1000 MB

W 1964 roku zadebiutowa艂a nowa generacja samochod贸w 艩KODA z zamontowanym z ty艂u czterocylindrowym silnikiem i nap臋dem na tylne ko艂a. Jeden z najlepszych europejskich samochod贸w tamtych czas贸w w tej kategorii, wyprodukowany zosta艂 w prawie 443鈥000 egzemplarzy 鈥濵B鈥. Opr贸cz wyrafinowanych projekt贸w technicznych, takich jak blok silnika wykonany z aluminiowego odlewu ci艣nieniowego jako oryginalna czeska metoda oraz nowa cz臋艣膰 fabryki, kt贸ra umo偶liwi艂a znaczne zwi臋kszenie produkcji, by艂a dum膮 firmy Mlad谩 Boleslav. Opr贸cz podstawowej wersji sedana 艩KODA 1000 MB i mocniejszego modelu 1100, wprowadzono tak偶e dwudrzwiow膮 modyfikacj臋 MBX. Nap臋dy na tylne ko艂a z silnikiem tylnym by艂y bardzo popularne w samochodach europejskich w pierwszej po艂owie lat 60. XX wieku, a 艩KODA rozwija艂a ten projekt do pocz膮tku lat 90.

ROK 1970

艩KODA 110 R + rajdowa 艩KODA 130 RS

Elegancka coupe 艩KODA 110 R z konfiguracj膮 siedze艅 2+2 by艂a dzieckiem fabryki Kvasiny we wschodnich Czechach. Wi臋kszo艣膰 z 57 000 modeli 鈥濺鈥 wyjecha艂a za granic臋. Przyci膮gaj膮 wzrok nie tylko wdzi臋czne linie dachu, ale tak偶e gustowny design s艂upk贸w B nadwozia i drzwi bez ram okiennych - nie wspominaj膮c o anatomicznych siedzeniach i bogatej desce rozdzielczej. Wiek nie zadzia艂a艂 w tym przypadku na niekorzy艣膰, aby zmniejszy膰 popularno艣膰 coup茅 - w艣r贸d kolekcjoner贸w jest to bardzo poszukiwany przedstawiciel lat siedemdziesi膮tych. Model 110 R by艂 w 1975 roku podstaw膮 kolejnej legendy sport贸w motorowych, 艩KODA 130 RS. Wyst臋py RS na torach i torach rajdowych przynios艂y mu przydomek 鈥濸orsche wschodu鈥. Jego 1300-litrowy silnik zapewnia艂 140-183 koni mechanicznych i maksymaln膮 pr臋dko艣膰 do 220 km/h.

ROK 1987

艩KODA FAVORIT

Model FAVORIT przyni贸s艂 zasadnicz膮 zmian臋 w uk艂adach nap臋dowych 艩KODA z 鈥瀢szystko z ty艂u鈥 na 鈥瀢szystko z przodu鈥. Silnik zamontowany z przodu i nap臋d na przednie ko艂a by艂y zgodne z nowoczesnymi 贸wczesnymi trendami, uwalniaj膮c przestrze艅 baga偶ow膮 za sk艂adanym rz臋dem tylnych siedze艅 i dopuszczaj膮c wersje kombi i pick-up. Dobrze wywa偶one cechy praktyczne pomog艂y stworzy膰 kolejn膮 legend臋 marki 艩KODA. Atrakcyjny wygl膮d nadwozia by艂 dzie艂em znanego w艂oskiego studia Bertone. Do podstawowego pi臋ciodrzwiowego hatchbacka wkr贸tce do艂膮czy艂a wersja FORMAN, pojazd ci臋偶arowy PICK-UP i inne warianty, w tym karetki pogotowia. Ta rodzina liczy艂a ponad milion cz艂onk贸w.

ROK 1996

艩KODA OCTAVIA I

1996 rok przyni贸s艂 pierwszy model 艩KODY ca艂kowicie opracowany w ramach koncernu Volkswagen. By艂 to tak偶e pierwszy samoch贸d w segmencie C we wsp贸艂czesnej historii marki, a ponadto godny nosiciel renomowanej marki OCTAVIA. Kupuj膮cym podoba艂a si臋 zar贸wno ogromna przestrze艅 baga偶owa, jak i wyj膮tkowy stosunek jako艣ci do ceny. Pierwsze nadwozie opracowane przy u偶yciu CAD (Computer Aided Design) w historii firmy, by艂o r贸wnie偶 bardzo bezpieczne. Ponadczasowy elegancki design by艂 dzie艂em wewn臋trznego zespo艂u kierowanego przez Dirka van Braeckela. Ci膮gle aktualizowana, OCTAVIA I zjecha艂a z linii monta偶owych do 2010 roku. Pod koniec swojej kariery produkowana by艂a r贸wnolegle z nast臋pc膮 drugiej generacji.

ROK 2016

艩KODA KODIAQ

W 2016 roku, 40 lat po tym, jak nowozelandzka uniwersalna TREKKA zosta艂a stworzona przy u偶yciu technologii OCTAVIA Super sedan, pierwszy cz艂onek nowej rodziny SUV 艩KODY ujrza艂 艣wiat艂o dzienne. Przestronny KODIAQ zosta艂 nazwany na cze艣膰 pot臋偶nego nied藕wiedzia brunatnego na Alasce. Dzi臋ki baga偶nikowi sta艂 si臋 najbardziej przestronnym SUV-em w swojej klasie. Inne jego mocne strony to najnowocze艣niejsza elektronika, w tym systemy wspomagaj膮ce. Funkcja po艂膮czenia alarmowego eCall jest standardem, a aplikacja 艩KODA Connect umo偶liwia zlokalizowanie, sprawdzenie i zdaln膮 konfiguracj臋 pojazdu za pomoc膮 smartfonu. Wkr贸tce po KODIAQ pojawi艂y si臋 bardziej kompaktowe SUV-y - KAROQ i KAMIQ.

ROK 2019

艩KODA CITIGO岬 iV

Pierwsza masowo produkowana, w pe艂ni elektryczna 艩KODA opiera si臋 na cichym i czu艂ym silniku o mocy 61 kW. Energia zgromadzona w ogniwach litowo-jonowych o pojemno艣ci 36,8 kWh umo偶liwia przejechanie 252 km pod wzgl臋dem WLTP. Standardowe funkcje obejmuj膮 szereg funkcji online umo偶liwiaj膮cych zdaln膮 aktywacj臋 klimatyzacji, na przyk艂ad 艂adowanie akumulatora lub sprawdzanie zasi臋gu 艩KODA CITIGO岬 iV, gdziekolwiek jeste艣.

ROK 2019

艩KODA SUPERB iV

艩KODA SUPERB, trzecia nowoczesna generacja flagowego modelu marki, cieszy si臋 ogromn膮 popularno艣ci膮 od czasu premiery w 2015 roku. Obecnie jest r贸wnie偶 dost臋pna jako hybrydowy plug-in SUPERB iV - czterocylindrowy silnik benzynowy z do艂adowaniem 1,4 l jest po艂膮czony z silnikiem elektrycznym o mocy wyj艣ciowej systemu si臋gaj膮cej 160 kW. Korzystaj膮c z metodologii WLTP, mo偶e przejecha膰 do 62 km w trybie czysto elektrycznym, ale w trybie kombinowanym z silnikiem spalinowym SUPERB iV mo偶e pokona膰 930 km bez konieczno艣ci tankowania lub 艂adowania. Pod wzgl臋dem elastyczno艣ci i ekologii 艂膮czy najlepsze cechy samochod贸w w pe艂ni elektrycznych i samochod贸w z silnikami spalinowymi.

ROK 2019

艩KODA OCTAVIA IV

Od 1959 roku ponad 6 milion贸w samochod贸w OCTAVIA z fabryk 艩KODA w Czechach i za granic膮 trafi艂o do klient贸w. W listopadzie 2019 r. rozpocz臋艂a si臋 kariera najnowszej wersji - czwarta nowoczesna generacja OCTAVIA oferowana jest jako liftback lub jeszcze bardziej przestronna kombi OCTAVIA COMBI. Nowa 艩KODA OCTAVIA jest zasilana benzyn膮, olejem nap臋dowym lub gazem ziemnym, a nawet jest dost臋pna jako hybryda plug-in jak OCTAVIA iV. Wyj膮tkowo niski op贸r ze strony bardzo przestronnego, ale op艂ywowego nadwozia przyczynia si臋 do jego wydajnego, ekologicznego i cichego dzia艂ania. Szeroka gama najnowocze艣niejszych system贸w wspomagaj膮cych dodaje jeszcze wi臋cej praktyczno艣ci jako tradycyjnego atrybutu bestsellera czeskiej marki.

ROK 2019

艩KODA VISION iV

Wiosn膮 2019 r. studium koncepcyjne 艩KODA VISION iV, czterodrzwiowego crossovera coupe zbudowanego na modu艂owej platformie elektromobilno艣ci koncernu (MEB) wywo艂a艂o bardzo du偶e poruszenie. Przewag膮 samochod贸w opartych na MEB w por贸wnaniu z samochodami, w kt贸rych elektryczny uk艂ad nap臋dowy jest przymocowany do konwencjonalnych platform, jest optymalne wykorzystanie zamkni臋tej przestrzeni, co zapewnia wi臋cej miejsca dla pasa偶er贸w i baga偶u. Masowa produkcja ostatecznej formy tego rewolucyjnego modelu rozpocznie si臋 w 2020 roku. Samochody na rynek europejski b臋d膮 produkowane w g艂贸wnej fabryce w Mlad谩 Boleslav.

Ostatnie newsy