10 WSKAZÓWEK DOTYCZĄCYCH PRAWIDŁOWEGO STOSOWANIA KLIMATYZACJI

10 WSKAZÓWEK DOTYCZĄCYCH PRAWIDŁOWEGO STOSOWANIA KLIMATYZACJI

10 WSKAZÓWEK DOTYCZĄCYCH PRAWIDŁOWEGO STOSOWANIA KLIMATYZACJI

27. 3. 2020

Niedawno miałeś okazję poznać wyzwania związane z opracowaniem systemu wentylacji każdej nowej ŠKODY. Tym razem chcemy podzielić się praktycznymi wskazówkami i poprawić typowe błędy.

Niezależnie od tego, czy masz w samochodzie klimatyzację manualną, czy automatyczną, czy zastanawiasz się nad zakupem nowego modelu, musisz poznać ważne informacje na temat klimatyzacji. Pozwoli Ci to w pełni wykorzystać akcesoria, które są teraz uważane za oczywiste w praktycznie każdym modelu ŠKODA, ale wciąż stanowią skomplikowaną technologię o szerokim zakresie zastosowań. Jan Hrnčíř, koordynator rozwoju klimatyzacji, podsumowuje rolę klimatyzacji i jej zalety oraz daje wskazówki, jak prawidłowo z niej korzystać.

1. CIESZ SIĘ W PEŁNI KORZYŚCIAMI PŁYNĄCYMI Z AUTOMATYCZNEJ KLIMATYZACJI

Automatyczna klimatyzacja wykorzystuje szereg czujników, aby zapewnić stały komfort termiczny, niezależnie od tego, czy kierowca jest sam, czy cała rodzina jest w samochodzie, podróżując w upalne dni, aby dostać się nad morze lub w mroźną zimę, aby dostać się na stoki narciarskie. Wystarczy nacisnąć przycisk Auto i ustawić temperaturę, najlepiej około 22°C. Nawet jeśli świeci się znak AC, nie oznacza to, że klimatyzacja zapewnia wszystko, co jest w stanie. Nowoczesne systemy regulują pracę sprężarki w celu odzwierciedlenia aktualnych warunków. W ten sposób wykorzystują czujnik słoneczny, który monitoruje nie tylko intensywność, ale także kierunek promieni słonecznych. Jedną z kluczowych zalet automatycznej klimatyzacji jest bezpieczeństwo. Jeśli okna zaczną zaparowywać i korzystasz z ręcznej klimatyzacji, musisz zwiększyć prędkość wentylatora, aby mieć dobry widok na drogę. Ale to zwiększa poziom hałasu emitowanego przez wentylator i przepływ powietrza. Automatyczny system zapobiega parowaniu jeszcze przed jego uruchomieniem, a zwiększenie prędkości wentylatora jest ostatecznością. „Bez interwencji kierowcy, na przykład, zwiększa ilość powietrza przepływającego na przednią szybę lub podnosi temperaturę i włącza kontrolę klimatu, pomagając w suszeniu powietrza tak długo, jak to konieczne”, wyjaśnia Jan Hrnčíř.

2. TRZYSTREFOWA KONTROLA KLIMATU NIE JEST LUKSUSEM

Wszyscy odbieramy ciepło i zimno na nieco inne sposoby i wszyscy mamy swoje osobiste preferencje - niektórzy ludzie nie znoszą przeciągu, a inni chcą przebywać z zimnym powietrzem. Można to osiągnąć, dostosowując kierunek powietrza. Obecne systemy dwu- i trójstrefowe uwzględniają fakt, że gdy słońce świeci z jednej strony, te z drugiej strony pozostają w cieniu, więc temperatura przepływu powietrza po lewej i prawej stronie jest automatycznie dostosowywana, aby to uwzględnić. Trzystrefowa kontrola klimatu ma sens w dobie dużych szyb przednich.

3. DLACZEGO WYŚWIETLANA TEMPERATURA NIE PASUJE DO RZECZYWISTEJ TEMPERATURY POWIETRZA?

Ponieważ wybrana temperatura jest „sensoryczna” i ma na nią wpływ wiele czynników. Dlatego powietrze wypływające z otworów wentylacyjnych jest znacznie cieplejsze zimą i chłodniejsze latem. Nowoczesny system Climatronic w ŠKODA dostosowuje nie tylko temperaturę, ale także kierunek powietrza. Pasażerowie mogą również regulować postrzeganą temperaturę w zakresie od 18°C do 28°C między kierowcą, pasażerem z przodu i tylnymi siedzeniami.

4. WPŁYW KLIMATYZACJI NA JEJ ZUŻYCIE

Obecne sprężarki tłokowe mogą automatycznie regulować swoją moc zgodnie z informacjami z szeregu czujników, od prawie zera do maksymalnej wydajności. W rezultacie klimatyzacja ma niewielki wpływ na zużycie. Jest to ważna informacja dla oszczędnych użytkowników i wrażliwych osób, które po doświadczeniu starszych urządzeń martwią się, że złapią zimno lub że ich błony śluzowe nosa wyschną. Dzisiejsze systemy są znacznie łagodniejsze dla zmysłów.

5. KLIMATYZACJA I ZDROWIE

Ponieważ nowoczesne automatyczne systemy klimatyzacyjne wykorzystują tylko niezbędną wydajność chłodniczą, wszelkie negatywne skutki zdrowotne pochodzą zarówno z samego urządzenia, jak i z jego niewłaściwego użytkowania. W rzeczywistości, gdy na zewnątrz jest gorąco, korzystne jest chłodzenie w samochodzie. Udowodniono, że kierowca jest bardziej skoncentrowany i na przykład nie ma ryzyka, że dzieciom będzie zbyt gorąco, jeśli utkniesz w korku. Nowoczesne filtry kabinowe w połączeniu z możliwością jak najczęstszego stosowania recyrkulacji powietrza z klimatyzacją zapewniają czystsze środowisko w samochodzie, pomagając nie tylko alergikom, ale wszystkim np. w zanieczyszczonych miastach. Alergicy i osoby podatne również korzystają z nowego systemu Climatronic Air Care, który wykorzystuje specjalny filtr kabinowy i czujnik jakości powietrza, aby odfiltrować pyłki i aktywować recyrkulację powietrza, jeśli powietrze jest silnie zanieczyszczone, i na przykład, aby zablokować przytłaczające zapachy. „Jeśli chcesz mieć pewność, że korzystasz z klimatyzacji w jak najbardziej korzystny sposób, najlepiej jest utrzymać temperaturę około 22°C. Kiedy jest naprawdę gorąco, być może wybierz jeszcze wyższą temperaturę, aby nie doszło do wstrząsów ciała spowodowanych dużą różnicą temperatur po wyjściu z samochodu”, zaleca Jan Hrnčíř.

6. KLIMATYZACJA JEST TAKŻE KORZYSTNA W ZIMIE

Gdy klimatyzacja wysycha, może być również przydatna zimą, gdy do wnętrza auta wejdziesz w ubraniu oblepiony śniegiem i w ubłoconych butach. Większość użytkowników nie myśli o włączeniu klimatyzacji w tej sytuacji, zwłaszcza gdy trzeba ją rozgrzać, ale w trybie automatycznym jest czujnik wilgotności, który natychmiast rozpoznaje potrzebę wysuszenia powietrza.

7. KIEDY UŻYWAĆ PRZYCISKU RECYRKULACJI POWIETRZA

Bardzo niewiele osób wie, że dzięki automatycznej klimatyzacji Climatronic recyrkulacja powietrza jest włączona przez większą część roku. Zaletą tego jest ponowne filtrowanie kabiny, ponieważ powietrze przepływa przez filtr kabinowy, nawet gdy włączony jest tryb recyrkulacji. Gdy recyrkulacja powietrza jest włączana ręcznie (przez naciśnięcie przycisku), Climatronic uruchamia również sprężarkę klimatyzacji, aby zapobiec zaparowaniu szyb. Jeśli istnieje ryzyko zamglenia, automatyczny system recyrkulacji jest wyłączony. Jeśli kierowcy nalegają na zamknięcie recyrkulacji powietrza i ryzykują zaparowaniem szyb, muszą dwukrotnie nacisnąć przycisk recyrkulacji.

8. UŻYWAJ FILTRÓW JAKOŚCI

ŠKODA oferuje kilka rodzajów filtrów kabinowych. Najwyższa oferta obejmuje zarówno węgiel aktywny - do pochłaniania drobnych zanieczyszczeń - jak i leczenia przeciwbakteryjnego. „Wierzę, że dziś oferujemy naszym klientom najlepsze możliwe rozwiązanie pod względem jakości, możliwości filtrowania i ceny”, mówi Jan Hrnčíř.

9. CAŁKOWICIE OTWÓRZ WENTYLATORY I DOSTOSUJ KIERUNEK POWIETRZA

Zamiast zamykać poszczególne otwory wentylacyjne, lepiej wyregulować przepływ powietrza, aby wnętrze było równomiernie wentylowane. Jan Hrnčíř zaleca kierowanie zewnętrznych otworów wentylacyjnych w stronę okna, a nie w stronę pasażerów. „W nowoczesnych samochodach przednia szyba nie zaparowuje, ponieważ monitoruje to czujnik wilgotności. Jednak użytkownicy często zapominają, że sterowniki potrzebują również dobrego widoku z okien bocznych. Podczas deszczu, zimą lub w trybie ręcznej klimatyzacji, okna te mogą łatwo zaparować, powodując gorszą widoczność i bezpieczeństwo. Gdy powietrze przepływa prawidłowo między oknami a pasażerami samochodu, zmniejsza to ryzyko kondensacji i jest bardziej skuteczne w izolowaniu pasażerów.

10. NIE NEGOCJUJ PODSTAWOWEJ OPIEKI

Oprócz regularnego serwisowania, które obejmuje sprawdzanie wszystkich elementów, upewnianie się, że system nie przecieka oraz uzupełnianie lub wymiana płynu chłodzącego, ważne jest również to, aby pamiętać o regularnej dezynfekcji i wymianie filtra kabinowego. Idealny czas na to jest wiosną lub latem, ponieważ po jeździe w śniegu i deszczu przez całą zimę w systemie może pojawić się śmierdząca pleśń. Nowy filtr może być również bardziej odporny na pyłki sezonowe i warto sprawdzić, czy klimatyzacja działa poprawnie przed latem. Możesz zapobiec tworzeniu się pleśni w lecie, ręcznie wyłączając klimatyzację na krótko przed dotarciem do miejsca docelowego, aby przepływ powietrza oczyszczał system z wilgoci. Alternatywnie pozostaw klimatyzację w trybie automatycznym przez cały rok, nawet zimą.


Ostatnie newsy

Wszystkie newsy