Zasada działania silnika TSI

Wysoka sprawność


Nowoczesne silniki TSI charakteryzują się wysoką sprawnością. Oznacza to, że oferują bardzo dobre osiągi przy ograniczeniu zużycia paliwa w porównaniu do silników wolnossących starszej generacji.Bezpośredni wtrysk paliwa i turbosprężarka to dwa podstawowe elementy pozwalające na wzrost sprawności silnika.


Bezpośredni wtrysk paliwa


W klasycznych silnikach benzynowych paliwo dostarczane do cylindrów jest wcześniej mieszane z powietrzem. W silnikach TSI, tak jak i w nowoczesnych silnikach diesla, paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio do cylindra i dopiero tam mieszane z powietrzem w odpowiedniej proporcji. Bezpośredni wtrysk paliwa pozwala na zmianę ilości podawanego paliwa w ułamku sekundy. Do cylindrów wtryskiwana jest taka ilość benzyny, jaka jest niezbędna do ich prawidłowej pracy w danej chwili. Dzięki tak precyzyjnemu dawkowaniu paliwa w silnikach TSI możliwe jest znaczne obniżenie zużycia paliwa w porównaniu do silników zasilanych wtryskiem pośrednim.

Turbosprężarka wtłacza powietrze do silnika. Benzyna wtryskiwana jest bezpośrednio do cylindrów.

Zadania turbosprężarki


Jak działa turbosprężarka? Spaliny (kolor czerwony) napędzają turbinę połączoną ze sprężarką tłoczącą powietrze (kolor niebieski) do cylindrów. Dlatego mówimy o silniku doładowanym, a nie wolnossącym.

Turbosprężarka odpowiedzialna jest za dostarczanie odpowiedniej ilości powietrza do silnika. Powietrze jest nie tylko zasysane, ale także wtłaczane do cylindrów poprzez wykorzystanie energii spalin. Większa ilość powietrza sprawia, że możemy podać więcej paliwa i silnik ma lepsze osiągi. Silniki z bezpośrednim wtryskiem są więc stworzone do pracy z turbosprężarką. Zalety bezpośredniego wtrysku i doładowania doskonale się uzupełniają. To właśnie dzięki połączeniu tych dwóch rozwiązań moment obrotowy silnika dostępny jest w szerokim zakresie już od 1500 obr./min. Wszystko to wpływa na znaczącą przewagę silników TSI nad tradycyjnymi silnikami wolnossącymi.

Zakres obrotów użytecznych silnika TSI jest znacznie szerszy niż w silnikach wolnossących. Wysoka wartość momentu dostępna jest już przy 1500 obr./min.

TSI zmienia się, jak chcesz

Silnik TSI ma dwa oblicza. Przy delikatnym obchodzeniu się z gazem możesz osiągnąć zaskakująco niskie zużycie paliwa, a jeśli zaistnieje taka potrzeba, silnik zapewni Ci bardzo dobre osiągi. Przekłada się to zarówno na ekonomikę jazdy, jak i na komfort (niskie obroty to niski poziom hałasu) oraz bezpieczeństwo (wysoki moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie obrotów znacząco skraca manewr wyprzedzania).


Zapamiętaj!

Główne różnice pomiędzy silnikami TSI a wolnossącymi silnikami benzynowymi starszej generacji to:

1. Bezpośredni wtrysk paliwa,

2. Turbosprężarka odpowiedzialna za dostarczanie odpowiedniej ilości powietrza do silnika,

3. Wysoki moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie obrotów.