Parametry silnika

Wielu kierowców uważa, że najważniejszą cechą silników spalinowych jest moc. Są jednak w błędzie! W przeszłości pomiary mocy silnika odnoszono do pracy, jaką mógł wykonać koń, ale to już historia. Teraz wiadomo, że najistotniejszym parametrem silnika, który warto wziąć pod uwagę podczas zakupu samochodu, jest moment obrotowy.

 

Szybko dostępny moment obrotowy – podstawowy parametr

 

Co sprawia, że auto przyspiesza dynamicznie? Wcale nie duża pojemność skokowa czy moc, a wysoki moment obrotowy (dostępny szybko i w szerokim zakresie obrotów) wraz z odpowiednio dobranymi przełożeniami skrzyni biegów. To właśnie moment obrotowy, zgodnie z II zasadą dynamiki Newtona, przekłada się wprost na przyspieszenie samochodu, natomiast moc determinuje przede wszystkim jego prędkość maksymalną. Oczywiście jest to pewne uproszczenie, ale pozwala zrozumieć, na co zwracać uwagę podczas zakupu samochodu. Z punktu widzenia przeciętnego kierowcy najważniejszy jest zakres obrotów silnika, w którym mamy dostęp do wysokiej wartości momentu obrotowego. Inaczej mówiąc, przedział obrotów, w którym silnik dysponuje największym momentem obrotowym. Gdyby był dostępny praktycznie w całym zakresie, to moglibyśmy mówić o sytuacji idealnej, ale czy to w ogóle możliwe? Okazuje się, że tak! A to wszystko dzięki silnikowi TSI.

 

Silnik TSI – idealne rozwiązanie

 

Dzięki zastosowaniu turbosprężarki w silnikach TSI podniesiono wartość momentu obrotowego w szerokim zakresie. Wysoki moment jest dostępny już przy niskich obrotach. Takie rozwiązanie sprawia, że samochodem jeździ się przyjemnie, komfortowo, cicho i tanio. Nie musisz „kręcić" silnika do wysokich obrotów, aby dynamicznie przyspieszyć. W tym właśnie tkwi przewaga TSI nad silnikami wolnossącymi.

 

Moment obrotowy? To proste! (M – moment, F – siła, L - ramie)

Moment obrotowy – co to właściwie jest?

Według definicji jest to siła działająca na ramieniu. Archimedes, grecki filozof przyrody i matematyk, jako pierwszy zrozumiał, jakie znaczenie ma moment siły. To on powiedział: „Dajcie mi punkt podparcia, a poruszę Ziemię". Te słowa powinny skłonić nas do obserwacji przebiegu krzywej momentu, a nie skupiania się na mocy. Uważne przyjrzenie się działaniu turbodoładowanych silników diesla TDI pozwoli Ci zrozumieć, czym dokładnie jest moment obrotowy i jak wpływa na jazdę.

Silniki TDI sprawiają wrażenie, że nasze auto dynamicznie przyspiesza. Faktycznie tak jest, ale tego typu silnik ma wąski zakres obrotów, w którym dostępne są wysokie wartości momentu. Wynika to z właściwości paliwa. Z tego powodu silnik 2.0 TDI wypada gorzej niż benzynowy silnik 1.8 TSI, jeśli chodzi o przyspieszenie do 100 km/h. Nie ma żadnego znaczenia, że TDI dysponuje momentem obrotowym wyższym o 100 Nm. Po prostu gubi go wąski zakres obrotów umożliwiający skorzystanie z momentu obrotowego.

Silnik TSI dzięki szerokiemu zakresowi momentu obrotowego pozwala na efektywne przyspieszanie. W autach napędzanych silnikami z węższym zakresem obrotów użytecznych konieczna jest zmiana biegu na wyższy, co wiąże się ze spadkiem wartości momentu obrotowego na kołach.

Silnik TSI 1.2 vs. większe wolnossące jednostki benzynowe

Interesująco wygląda porównanie silnika 1.2 TSI z większymi, ale wolnossącymi jednostkami benzynowymi. Weźmy pod uwagę najpopularniejszy do niedawna silnik 1.6 MPI (dostępny np. w ŠKODZIE Octavii II). Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że naturalnym zwycięzcą będzie silnik o większej mocy, czyli 1.6 MPI 102 KM. W porównaniu z nim 1.2 TSI 85 KM z Octavii III powinien wypaść dość blado. Jednak wysoki moment dostępny w szerokim zakresie obrotów sprawia, że to on wygrywa to porównanie. Warto zwrócić uwagę na osiągi ŠKODY Octavii wyposażonej w te silniki. Okazuje się, że czas rozpędzania do 100 km/h jest niemal identyczny – 12 sekund. Z czego to wynika? Silnik 1.6 MPI maksymalny moment obrotowy (148 Nm) osiąga przy 3800 obr./min, a 1.2 TSI dysponuje 160 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1400 do 3500 obr./min. Te dane nie pozostawiają żadnych wątpliwości – wysoki moment obrotowy dostępny szybko i w szerokim zakresie obrotów jest ważniejszy niż moc i to należy raz na zawsze zapamiętać.


Walory eksploatacyjne


Mówiąc wprost, autem z silnikiem TSI będzie Ci się jeździć przyjemniej. Rozpędzanie w ruchu miejskim nie wymaga „wkręcania" silnika na wysokie obroty. Podczas wyprzedzania może okazać się, że redukcja biegu wcale nie jest potrzebna. Wyższy bieg możesz włączyć wcześniej, w samochodzie jest ciszej, a stałą prędkość można utrzymać na wysokim biegu przy niższych obrotach silnika i – co bardzo ważne – znacząco spada zużycie paliwa.