Jak działa Start-stop?

Wszystkie produkowane obecnie modele ŠKODY z silnikami TSI wyposażone są w funkcję Start-stop i spełniają wymagania normy emisji zanieczyszczeń w spalinach Euro 6.


Funkcja Start-stop – co to właściwie jest?


Start-stop to złożona funkcja odpowiadająca za wyłączenie silnika po zatrzymaniu samochodu – na przykład gdy stoimy na światłach. To nie wszystko! Warto pamiętać, że silnik nie jest wyłączany w każdych warunkach. Komputer sterujący jego pracą dba, by nie odbywało się to ze szkodą dla jednostki napędowej i jej osprzętu oraz by zachować komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Każdy samochód wyposażony w Start-stop dysponuje innym rozrusznikiem, akumulatorem oraz alternatorem pozwalającym na odzyskiwanie energii podczas hamowania. Za bezpieczeństwo turbosprężarki odpowiada dodatkowa, elektryczna pompa cieczy chłodzącej wymuszająca obieg cieczy po wyłączeniu silnika.


Sprytna funkcja


Start-stop wyłączy silnik tylko przy odpowiedniej temperaturze silnika i zachowaniu zalecanego poziomu naładowania akumulatora. Akumulator jest przystosowany do większych obciążeń. Dodatkowo dba o niego alternator, który w momencie hamowania jest w stanie wytwarzać większe napięcie pozwalające na uzupełnienie strat wynikających z częstszej pracy rozrusznika. Inżynierowie zatroszczyli się o odpowiednie parametry wszystkich urządzeń. Silnik nie zostanie wyłączony, jeśli ma zbyt niską lub wysoką temperaturę. To samo stanie się w przypadku, kiedy akumulator będzie miał za niskie napięcie, a klimatyzacja lub inne odbiorniki będą wymagały stałego zasilania.


Jak wygląda działanie funkcji z punktu widzenia kierowcy?


Zatrzymujesz się przed skrzyżowaniem, następnie wrzucasz na luz i puszczasz sprzęgło, a silnik przestaje pracować. Możliwa jest także sytuacja, w której silnik wyłączy się, gdy auto jeszcze będzie się toczyć. Wystarczy, że ponownie wciśniesz pedał sprzęgła, by silnik został uruchomiony automatycznie. W autach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów DSG wystarczy się zatrzymać, żeby wyłączyć silnik. Wznowienie jego pracy następuje po puszczeniu hamulca.


Zalety Start-stop


Główną zaletą funkcji Start-stop jest zmniejszenie zużycia paliwa. Ta funkcja jest szczególnie przydatna w ruchu miejskim, gdzie oszczędności będą po prostu największe – mogą sięgać nawet 15%! Oczywiście wszystko zależy od tego, w jakich warunkach poruszasz się na co dzień. Funkcja Start-stop sprawia, że jazda w korku staje się bardziej komfortowa. Zyskuje na tym również środowisko ze względu na zmniejszoną emisję spalin.