Dbanie o silnik TSI

Część kierowców obawia się silników TSI ze względu na obecność turbosprężarki. Zupełnie niepotrzebnie! To rozwiązanie stosowane jest w motoryzacji od wielu lat. Aby zapewnić sobie bezawaryjną eksploatację silnika, a co za tym idzie – bezstresową jazdę, wystarczy o niego odpowiednio dbać. Istnieje wiele różnych sposobów, które można podzielić na dwie grupy: serwisową i użytkową.


Serwis przede wszystkim!


Do grupy serwisowej zaliczamy regularnie przeprowadzane serwisy oraz korzystanie z płynów eksploatacyjnych i części najwyższej jakości, zgodnie z zaleceniami producenta auta.

Instrukcja samochodu wytłumaczy Ci, co kryje się pod hasłem „regularnie przeprowadzany serwis". Znajdziesz w niej także wiele innych przydatnych informacji. Dowiesz się między innymi, że regularne serwisowanie nie ogranicza się tylko do odwiedzania serwisu co 15 lub 30 tysięcy kilometrów lub po upływie roku czy dwóch. Częstotliwość przeglądów zależy od warunków eksploatacji. Jeśli używasz samochodu na bardzo krótkich dystansach (poniżej 5 km) lub poruszasz się drogami gruntowymi o dużym zapyleniu, skróć czas pomiędzy wizytami w serwisie.

Płyny eksploatacyjne należy wymieniać zgodnie z zaleceniami instrukcji:olej w zależności od przebiegu, czasu i warunków, w jakich użytkujesz auto, a płyn chłodzący co 5 lat. Pamiętaj, że płyn nie tylko chłodzi silnik, lecz także smaruje pompę cieczy chłodzącej i zapobiega kawitacji oraz korozji wnętrza silnika. Ważne, by materiały eksploatacyjne odpowiadały normom producenta.

Nie wolno zapominać o filtrach! Przy każdej wymianie oleju wymień również filtr. Filtr powietrza zastąp nowym, nawet jeśli wygląda na niezużyty. Na koniec pozostaje jeszcze wymiana filtru paliwa. Ogólna rada: stosuj oleje najwyższej jakości. Przy wyborze części zamiennych kieruj się ich parametrami, a nie ceną.


Lista obowiązków może wydawać się długa, ale w praktyce okazuje się, że nie wcale są czasochłonne ani skomplikowane. Poza tym czego się nie robi z miłości do czterech kółek?

Użytkuj z głową!


W skład grupy użytkowej wchodzą porady dotyczące techniki jazdy i sposobu eksploatacji auta.

– Podstawowa zasada, do której należy się stosować, brzmi: nie rozgrzewaj silnika na postoju. Maksymalnie po 60 sekundach rusz w drogę. Minuta wystarczy na wygodne usadowienie się w aucie, zapięcie pasów, a nawet ustawienie lusterek.

– Podczas uruchamiania samochodu nie dodawaj gazu.

– Po ruszeniu staraj się nie obciążać silnika. Stosuj się do zasad ekojazdy. Praca na za niskich lub zbyt wysokich obrotach nie służy silnikowi.

Zadbaj również o turbosprężarkę. Kontroluj wskaźnik temperatury silnika, mając na uwadze fakt, że w chwili osiągnięcia przez ciecz chłodzącą temperatury pracy, czyli 90°C, olej w silniku ma zaledwie 50°C. Poczekaj chwilę, zanim zaczniesz w pełni wykorzystywać osiągi auta.

– Sprawdzaj regularnie poziom płynów eksploatacyjnych. Stan oleju należy utrzymywać w pobliżu maksimum.

– Podróżując po autostradzie, przed planowanym postojem ogranicz prędkość i postaraj się hamować silnikiem w celu obniżenia temperatury oleju.

– I jeszcze jedno: nie wyłączaj silnika od razu po zatrzymaniu. Poczekaj minutę lub dwie, aby schłodzić turbosprężarkę. W samochodach wyposażonych w funkcję Start-stop komputer decyduje, kiedy można bezpiecznie wyłączyć silnik i dba o prawidłowe chłodzenie jego elementów.

Do zapamiętania!

Regularny serwis, najwyższej jakości płyny eksploatacyjne oraz rozsądna jazda zapewnią długą i bezawaryjną eksploatację nie tylko silnika, ale także całego auta.