Encyklopedia

Moc silnika – wskazuje, ile pracy jest w stanie wykonać silnik w jednostce czasu. Jest zależna od wartości oraz przebiegu wykresu momentu obrotowego. Moc silnika przekłada się na prędkość maksymalną osiąganą przez samochód.

Moment obrotowy – to inaczej siła w ruchu obrotowym. Dla kierowcy i samej eksploatacji samochodu najważniejsze jest, by wysokie wartości momentu obrotowego były dostępne w szerokim zakresie obrotów silnika. W uproszczeniu: moment obrotowy odpowiada za to, jak przyspiesza dany samochód. To kluczowy parametr, na który powinniśmy zwrócić uwagę.

Pojemność skokowa – to parametr informujący o objętości roboczej cylindrów danego silnika (np. 1.2, 1.4 itp.). Zazwyczaj podawana jest jako łączna objętość wszystkich cylindrów. Silniki mające dużą pojemność skokową charakteryzują się dużą mocą, ale też dużym zużyciem paliwa. Dzięki nowoczesnym i wysoko sprawnym silnikom benzynowym pojemność skokowa traci na znaczeniu – nie powinna więc być brana pod uwagę jako istotne kryterium podczas wyboru samochodu.

Downsizing – koncepcja budowy silników, której podstawowym celem jest zmniejszenie wewnętrznych oporów pracy oraz obniżenie zużycia paliwa. Efekt ten osiągany jest poprzez zmniejszenie pojemności skokowej oraz wymiarów geometrycznych silnika (skok tłoka, średnica tłoka, także ilość cylindrów). Dodatkowe korzyści daje także zastosowanie turbosprężarki oraz układu bezpośredniego wtrysku paliwa – jak to ma miejsce w przypadku TSI. Połączenie tych elementów i ich odpowiednie zestrojenie znacząco poprawia wydajność jednostek budowanych zgodnie z ideą downsizingu. Dzięki zastosowaniu turbosprężarki wzrasta wartość momentu obrotowego, który dostępny jest w szerszym zakresie obrotów. Bezpośredni wtrysk paliwa pozwala wyjątkowo precyzyjnie dawkować paliwo i zmniejsza jego zużycie.

TSI – jednostka stworzona i rozwijana przez Grupę Volkswagen. Oznacza silnik wyposażony w turbosprężarkę oraz bezpośredni wtrysk paliwa do cylindrów.

Turbosprężarka – maszyna składająca się z turbiny i sprężarki. Pozwala na wtłaczanie większej ilości powietrza do cylindrów dzięki efektywnemu wykorzystaniu energii spalin produkowanych przez silnik do kompresji powietrza zasysanego do cylindrów. W ten sposób uzyskiwany jest korzystniejszy przebieg krzywej momentu obrotowego oraz dostęp do jego wyższych wartości w szerszym zakresie obrotów.

Bezpośredni wtrysk paliwa – układ pozwalający na bardzo precyzyjne dobranie momentu wtrysku i dawkowania paliwa dostarczanego bezpośrednio do cylindrów z pominięciem kolektora dolotowego. Specjalna konstrukcja silnika, a w najnowszych rozwiązaniach zastosowanie kolektora wylotowego zintegrowanego w głowicy silnika pozwalają na znaczącą redukcję zużycia paliwa.

Norma czystości spalin EU6 – jest to przepis regulujący dopuszczalny skład spalin emitowanych przez nowe samochody osobowe i lekkie ciężarowe wprowadzane na rynek, obowiązujący w państwach Unii Europejskiej od 2015 roku, wdrożony Rozporządzeniem (WE) NR 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. W porównaniu z normą Euro 5 znacząco ogranicza dopuszczalną zawartość tlenków azotu, która została zredukowana o 80%. Limity emisji cząstek stałych zostały zmniejszone o 66%. Wszystkie silniki TSI najnowszej generacji spełniają normę emisji EU6.

Start-stop – funkcja odpowiedzialna za wyłączanie silnika po zatrzymaniu wynikającym z warunków ruchu. Komputer sterujący wyłącza silnik po zatrzymaniu auta (lub gdy jeszcze się toczy), wyłączeniu biegu oraz zwolnieniu pedału sprzęgła. W przypadku aut z automatyczną skrzynią biegów silnik wyłączany jest po zatrzymaniu auta i naciśnięciu pedału hamulca. Ponowne uruchomienie następuje po wciśnięciu sprzęgła lub zwolnieniu hamulca w przypadku automatu. Funkcja Start-stop ogranicza zużycie paliwa oraz emisję dwutlenku węgla. W samochodach wyposażonych w tę funkcję stosuje się rozruszniki, akumulatory oraz alternatory przystosowane do większego obciążenia i większej liczby cykli pracy. Ponadto funkcja potrafi odzyskiwać energię kinetyczną podczas hamowania, zamienianą wówczas za pomocą specjalnego alternatora na energię elektryczną gromadzoną w akumulatorze.

Warunki eksploatacji – składają się na nie: styl jazdy kierowcy, przebieg auta, jakość wykonywania czynności serwisowych, stan dróg i jakość nawierzchni, obciążenie samochodu oraz warunki atmosferyczne, czyli temperatura, wilgotność, a nawet zanieczyszczenie powietrza. Świadome i odpowiedzialne użytkowanie auta zgodnie z warunkami eksploatacyjnymi gwarantuje długą i bezawaryjną jazdę.